Monday, May 18, 2015

Bersambung (4) Tekanan Hidup


(4). Elite

 

Sifat yang keempat ini adalah sifat segolongan manusia yang merasakan dan menganggap diri mereka sebagai kaum yang elitism dalam sesebuah masyarakat, mereka merasakan diri mereka lah yang terbaik, yang berdarjat tinggi dan harus dipandang mulia, the best among the best. Golongan manusia elitism ini biasanya datang dari latar belakang kelompok manusia yang mempunyai pembelajaran dan pendidikan yang tinggi, mempunyai pengkhususan ilmu pengetahuan dan kemahiran duniawiyah yang berbagaian, mereka ingin digelar sebagai golongan profesional.

Apabila seseorang itu merasakan dirinya mempunyai kelebihan dan kemahiran yang tertentu, dan ditambah pula mempunyai teman dan rekan-rekan yang sealiran dengannya, maka akan bertambah hebat lah perasaan elitism mereka, sehingga mereka merasakan tidak ada kelompok lain yang lebih hebat, yang lebih baik dan lebih mulia dari mereka, kehebatan mereka tidak dapat ditandingi, mereka berpendapat apa juga yang mereka fikirkan, yang mereka cadangkan dan yang mereka lakukan adalah yang terbaik dan tiada yang lebih baik dari itu, dan tiada pihak yang dapat menandingi mereka dalam segala urusan yang telah mereka lakukan, dan jika ada pihak yang cuba memberikan pandangan dan respon  yang berbeza, mereka tidak akan menerimanya dan tidak akan teragak-agak menolak segala pandangan dan komen tersebut. Golongan ini juga menganggap fahaman-fahaman yang bersifat konservatif dan yang mengunakan kaedah cara berfikiran lama atau kaedah ulama’-ulama’ dahulu adalah fahaman yang kolot yang ketinggalan zaman dan perlu dirombak dengan kefahaman baru mereka.

Sifat seumpama inilah yang mewujudkan perasaan dan jiwa yang tidak menentu, walaupun pada zahirnya mereka kelihatan gembira dan bahgia, tetapi hati dan perasaan mereka senantiasa resah dan gelisah, jiwa mereka tidak tenang dan hilang pula sifat kedamaian, hidup mereka senantiasa dalam kekhawatiran memikirkan kedudukan dan pengaruh mereka, hati mereka senantiasa bersalut dengan perasaan curiga terhadap mereka-mereka yang tidak sependapat dengan fikrah mereka, mereka akan senantiasa berusaha memastikan sesiapa saja yang tidak sehaluan dengan kefahaman dan kehendak mereka akan disingkirkan dan diketepikan. Segala ilmu dan kemahiran yang mereka miliki tidak dapat memberikan mereka kebahgian yang hakiki, segala pangkat, harta, wang ringgit dan kesenangan yang mereka perolehi tidak dapat memberikan mereka kedamaian dan ketenangan jiwa, hidup mereka senantiasa resah dan gelisah, mereka menjadi manusia yang berpura-pura dalam hidup, kerana mereka keliru dalam memahami erti kemuliaan yang sebenar.

 

Huraiannya

 

Sering kali kita melihat manusia menjadi lalai dan alfa, mereka menyangka bahwa setiap sesuatu yang dimilikinya itu merupakan hak mutlak bagi diri mereka, mereka lupa bahwa segala yang mereka miliki itu sebenarnya adalah hak Allah swt untuk dipertanggong jawabkan, harta yang mereka miliki, ilmu pengetahuan, kemahiran, pangkat, derajat kedudukan, kemewahan hidup, kesehatan dan sebagainya, ini semua merupakan pemberian Allah swt kepada seluruh hamba-hambaNya, baik yang beriman atau yang tidak beriman, pemberian ini sebenarnya tidaklah membuat seseorang itu menjadi mulia di sisi Allah swt, kerana Allah swt tidak memandang status kemuliaan itu pada perkara-perkara tersebut. Ini dikeranakan Allah swt telah berfirman di surah Al Hujurat ayar 13 yang bermaksud:

“...Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah swt, adalah orang yang paling bertaqwa”

Ayat ini jelas menunjukkan kepada kita sekalian, kemuliaan dalam pandangan Islam adalah mereka-mereka yang benar-benar bertaqwa kepada Allah swt, Allah swt menilai kemuliaan itu pada hati dan jiwa seseorang hamba, sejauhmanakah hambaNya itu benar-benar beriman dan bertaqwa kepadaNya, sejauhmana pula keyakinan hamba tersebut dalam beribadat kepadaNya dapat meningkatkan lagi ketauhidan dan keesaannya kepada Allah swt, kerana Allah swt tidak menilai seseorang itu dari wajah-wajahnya atau dari sifat zahir dan warna kulitnya, tetapi Allah swt itu menilai hamba-hambaNya pada hati dan niatnya.

Jika seseorang itu menginsafi bahwa dirinya hanyalah seorang insan biasa dan kelebihan yang dimiliki nya ini baik ia berupa ilmu pengetahuan, harta, kedudukan dan pangkat adalah pemberian dan amanah Allah swt, maka sudah pasti dia akan menyedari bahwa tidak ada ertinya sifat mengagong-agongkan diri atau merasakan dirinya hebat dan bersifat elistism, kerana sifat seumpama ini hanya akan menimbulkan kesombongan diri sepertimana sifat syaithan terhadap Nabi Adam a.s, sehingga timbul sifat iri hati, hasad dan dengki sesama manusia, sifat yang hanya mewujudkan permusuhan dan gila kekuasaan dan kedudukan, sifat yang membawa manusia untuk saling berusaha untuk maju dalam espek kebendaan tetapi rendah dalam espek kerohanian dan kemanusian, kemajuan bagi mereka hanya dinilai dari kebendaan yang dapat diukur dan dilihat sahaja.

Islam tidak melarang umatnya berusaha untuk memajukan diri dan mengolongkan diri mereka dalam golongan golongan yang melakukan kebaikan, tetapi agama Islam juga menekankan apajua kebaikan yang dilakukannya itu hendaklah berpandukan dengan ajaran yang telah digariskan oleh Allah swt dan RasulNya, panduan yang dapat meningkatkan ketaqwaan dan keimanan seseorang kepada Allah swt. Setiap amal yang dilakukannya ini mencerminkan pengabdiannya yang ikhlas sehingga memurnikan jiwa dan hatinya dari sifat-sifat yang mazmumah (sifat-sifat yang keji: sombong, hasad dengki, iri hati dll), lebih tinggi kedudukan dan pangkat yang disandangnya tidak membuatnya merasa sombong sehingga menghilangkan perasaan empati dan rasa kemanusian kepada mereka yang dibawahnya, tiada beza baginya kedudukan, pangkat, bangsa dan warna kulit, kerana dia sedar Allah swt menilai hamba-hambaNya atas dasar taqwallah.

Ini lah keindahan Islam, kepada mereka yang sedar dan benar-benar menghayati agama ini, apa jua kedudukan mereka di alam yang fana tidak akan membuat mereka hina atau merasa mulia, kerana mereka sedar kemuliaan bagi seseorang yang beriman itu adalah apabila dia benar-benar dapat mengesakan dan menagongkan Allah swt, mengikhlaskan ubudiyahnya, melaksanakan segala perintahNya, meninggalkan larangNya dan seterusnya meningkatkan lagi ketaqwaan nya disisi Allah swt. Jika ini semua dapat dihayatinya, Insyallah jiwa dan hatinya akan merasa damai dan tenteram dalam mengharungi kehidupan di alam yang fana ini.

 Sekian

No comments: