Photo sewaktu menerima Sijil Master in Kauseling dari Universiti Monash, Australia
Tuesday, April 28, 2015
Tekanan Hidup (3)
(Bersambung – Tekanan Hidup).... Alhamdulillahi, hari ini kita
bersambung semula topik berkenaan dengan Tekanan Hidup yang dihadapi oleh
masyarakat Negara yang kosmospolitan ini, selain dari dua perkara yang lalu
(Kebendaan dan Sifat Ananiyah), perkara ketiga pula yang menjadi punca masyarakat
kita stres, resah dan gelisah adalah:
(3). Competitive
Iaitu sifat bersaing atau berlumba-lumba, sifat ini juga dapat memberikan
tekanan didalam kehidupan kita sehari hari, khususnya dalam mengejar dan
mencari kemewahan hidup dan berusaha mencapai status atau kedudukan yang mantap,
sifat seumpama ini sudah menjadi lumrah dunia, kerana semua pihak ingin
berlumba-lumba untuk memastikan mereka senantiasa berada dihadapan dan dalam
kedudukan yang baik. Ini dapat kita lihat dalam segenap peringkat kehidupan
manusia dan begitu juga makhluk makluk Allah swt yang lain, semuanya
berlumba-lumba bagi memastikan keberadaan mereka terjamin.
Sebagai contoh, kepada mereka-mereka yang mempunyai anak-anak disekolah,
mereka pasti ingin agar anak-anak mereka mencapai pretasi dan kedudukan yang
baik, anak-anak juga digalakkan untuk berlumba-lumba dalam pembelajaran dan
aktiviti yang mereka ceburi, tidak cukup dengan pembelajaran sekolah saja, mereka
juga dihantar ke kelas-kelas tambahan bagi memastikan anak-anak mereka dapat
bersaing dengan teman-temannya yang lain dalam pembelajaran mereka.
Pihak-pihak sekolah pula digalakkan bersaing diantara mereka, sekolah manakah
yang terbaik dalam pembelajaran dan aktivitii-aktiviti yang diadakan, pihak
guru juga bersaing diantara mereka siapakah guru yang terbaik dalam memberikan
pendidikan kepada anak murid nya, sifat bersaing ini telah dibudayakan dan
menjadi lumrah dalam kehidupan manusia, baik didalam rumah tangga, alam persekolahan,
ditempat kerja, pentadbiran organisasi, politik dan ekonomi, diantara Negara, hatta
dalam segenap peringkat kehidupan manusia, semuanya berlumba-lumba dalam
mengejar impian mereka.
Walaupun pada dasarnya sifat ini adalah sifat yang mulia dan terpuji,
tetapi jika ia dilakukan dengan niat yang tidak baik dan berlandaskan dengan
hawa nafsu haiwaniyah, maka sudah pasti sifat ini akan mendatangkan natijah
yang tidak baik pula, sebagai contoh jika seseorang itu mempunyai sifat
bersaing dan sanggup melakukan apajua cara demi untuk memastikan persaingannya
dapat diatasi dan dikalahkan, maka orang seumpama ini tidak akan teragak-agak
melakukan apa jua cara demi untuk mencapai tujuan dan matlamatnya, walaupun
mungkin perbuatan nya itu bertentangan dengan nilai-nilai yang murni, dan sikap
seumpama inilah yang membuat seseorang itu semakin resah dan stres dalam berlumba-lumba
mengharungi hidup.
Huraiannya
Agama Islam mengalakkan kita untuk berlumba-lumba dalam mengejar
kejayaan dan kebaikan, ini dapat dimaklumi dengan firman Allah swt yang
bermaksud:
“Maka berlumba-lumba lah kamu (dalam membuat) kebaikan...”
Petikan dari surah Al Baqarah ayat 148 ini memberikan kita gambaran yang
syumul, bahwasanya agama Islam mengalakkan kita untuk saling bersaing dalam
melakukan apajua bentuk kebaikan, kita disuruh untuk berlumba-lumba diantara
kita dalam melakukan kebaikan, tidak kira apajua bentuk kebaikan yang mampu
dilakukan, apakah kebaikan itu dilakukannya melalui ilmu pengetahuan, atau
dengan harta dan tenaga yang dimiliki, yang mana manfaatnya sudah pasti dapat diraih
oleh dirinya atau orang lain.
Jika seseorang itu berlumba-lumba melakukan kebaikan itu dengan niat
supaya kebaikan yang dilakukannya nanti dapat dimanfaatkan bukan hanya untuk
dirinya tetapi juga untuk orang lain, sudah pasti niat seumpama ini dapat
memberikan kepuasan dan ketenangan dalam dirinya, jiwanya akan rasa tenteram
dan hatinya akan merasa gembira apabila dia melihat segala jerih payahnya
memberikan kemanfaatan, keuntungan, kesenangan dan kebahgiaan kepada orang lain,
inilah sifat berlumba-lumba yang digalakkan dalam agama Islam, iaitu
berlumba-lumba melakukan sesuatu perkara yang baik agar usahanya itu dapat
dimanfaatkan oleh orang lain.
Ini dikeranakan agama Islam sangat menghargai setiap perbuatan yang
baik, dan akan membalasnya dengan balasan yang baik, maka sebab itu segala
kebaikan yang dilakukannya walau sebesar zarah (sekecil mana sekalipun) sudah pasti
akan dihitung oleh Allah swt, kerana Islam amat memuliakan sesuatu kebaikan,
ini ditekankan lagi dalam Firman Allah swt di surah Al Zalzalah ayat 7 dan 8
yang bermaksud:
“Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan sebesar zarah sekalipun, niscaya
dia akan melihat (balasan) nya, dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan
sebesar zarah sekalipun, niscaya dia akan melihat (balasan) nya pula”
Inilah ajaran Islam yang sebenar, ajaran yang memberikan ketenangan
dalam jiwa dan hati para penganutnya dalam hal berlumba-lumba melakukan
kebaikan dan kebaktian. Jika sifat bersaing itu dihayati dengan hati dan jiwa
yang murni sudah pasti usaha dan sifat berlumba-lumba ini dapat memberikan
ketenteraman hati dan ketenangan jiwa, tetapi sebaliknya jika usaha dan tenaga
yang dicurahkan untuk berlumba-lumba ini dilakukan dengan berpandukan
sifat-sifat haiwaniyah, iaitu tindakan yang hanya mementing diri sendiri dan
berdasarkan hawa nafsu tanpa mengimbangi dengan pemikiran dan akal yang waras,
maka sudah pasti sifat berlumba-lumba ini hanya mendatangkan tekanan dan stress,
kerana sifat seumpama ini hanya mendatangkan permusuhan dan kebencian diantara
satu dengan lain, dan inilah punca berlakukan sifat stress dan tekanan dalam
diri manusia.
Kesimpulannya agama Islam mengalakkan umatnya untuk berlumba-lumba dalam
mengejar kejayaan dan kebaikan sebagai satu bentuk peribadatan yang bertujuan
untuk memberikan kemanfaatan dalam kehidupan manusia, ini juga mencerminkan
bahwa agama Islam merupakan agama ihsan dan menginginkan penganutnya
menunjukkan sifat rahmat dan kasih sayang kepada seluruh manusia, semoga dengan
menghayati sifat ini kita dapat menghindari sifat stress yang sering menghantui
masyarakat kosmospolitan ini, amin... (bersambung)
Friday, April 24, 2015
Tekanan Hidup (2)
(bersambung :Tekanan Hidup)......Jika ada diantara kita yang masih lagi merasa
resah dan gelisah dalam mengharungi kehidupan yang serba maju ini, dan tidak merasa ketenangan
jiwa dalam mencari rezki dan menikmati kebendaan yang ada, maka perlulah dia
melakukan muhasabah diri, apakah segala nikmat yang telah Allah swt anugerahkan
kepadanya ini membuatnya lebih mendekatkan dirinya kepada Allah swt, atau
segala kebendaan yang dimilikinya itu membuatkan nya lebih jauh lagi
daripadaNya, Insyallah jika kebendaan yang usahakan dapat mendekatkan diri kepadaNya,
jiwa ini akan merasa tenang dan tenteram, dan seterusnya sudah pasti dapat
menghindarkan sifat stress dan gelisah yang menghantui dirinya.
(2) Self-Centred
Perkara kedua pula yang didapati meresahkan masyarakat Negara ini adalah
sifat ananiyah atau Self-centred, iaitu sifat mementingkan diri sendiri,
seolah-olah dunia ini hanya berputar disekeliling mereka, mereka lah sebagai tunggak
dan pusat berfungsinya segala sesuatu, mereka lah yang terpenting, yang perlu
diberikan keutamaan dan perhatian, sementara yang lain pula hanya boleh berlaku
setelah diri mereka mendapat keutamaan nya.
Bayangkan jika sifat ini dimiliki oleh mereka-mereka yang berjawatan dan
berkedudukan penting, sudah pasti mereka akan mengunakan pangkat dan kedudukan
mereka, demi untuk memenuhi keinginan dan kemahuan mereka, buat diri mereka
yang lain itu hanya bersifat secondary dan tidak penting, kerana yang
terpenting adalah diri mereka.
Apabila wujud sifat ananiyah ini dikalangan masyarakat, maka pada
hakikatnya apa jua kemajuan yang dicapai oleh manusia sudah pasti tidak akan
memberikan ketenangan dan kedamaian pada diri individu tersebut. Maka akan
bermaharajalela pula sifat sifat iri hati asad dengki sesama manusia, tiada
lagi sifat saling hormat menghormati diantara satu dengan lainnya, manusia
hidup dengan sifat kepura-puraaannya.
Lebih-lebih lagi jika sifat ini dimiliki dikalangan pemimpin masyarakat
atau ahli-ahli politik, maka akan berlakulah politik kotor yang dilakukan
mereka demi untuk memastikan pihak lawan mereka tidak dapat menandingi mereka,
mereka akan berusaha memastikan pihak lawan akan jatuh tersungkur dan tidak
dapat lagi bersaing dengan mereka.
Sifat ananiyah ini dapat kita lihat dalam kehidupan kita sehari-hari,
ada kalanya ia berlaku di dalam keluarga sendiri, diantara suami dengan isteri,
anak-anak dan orang tua, diantara jiran tetangga, ditempat kerja dan dalam
segenap peringkat kehidupan kita, tanpa kita sedari sifat ini telah
bermaharajalela dalam kehidupan kita sehingga membuat manusia bertambah resah
dan gelisah walaupun pada hakikatnya kehidupan mereka penuh dengan kemewahan.
Huraiannya:
Agama Islam memberikan kita jalan keluar dalam menghadapi situasi
seumpama ini. Sifat ananiyah (self centred) ini merupakan sifat mazmumah (sifat
yang keji) yang dibenci oleh agama dan dilarang kita daripada memilikinya, sifat
ini dapat kita hindari dengan menanamkan sifat ihsan sesama kita, Nabi saw
pernah bersabda yang bermaksud: “Tidak (sempurna) iman seseorang dari kamu,
sehingga dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai dirinya sendiri”.
Hadis ini memberikan kita pandangan asasi berhubung muamalat dalam agama
Islam, iaitu sikap asas yang perlu dimiliki oleh orang-orang yang beriman, kita
hanya akan dapat mencintai saudara kita, menghormati mereka dan melakukan kebaikan
ke atas diri mereka, jika kita memilki sifat ihsan (perbuatan yang baik,
kebaikan, kemurahan hati) di dalam diri kita. Inilah akhlak Islam yang dibawa
oleh Nabi saw untuk umatnya, sebagaimana juga sabdanya yang bermaksud: “Sesungguhnya
aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak (manusia)”.
Perkara ini ditekankan lagi dengan firman Allah swt di surah Al Anbiya
ayat 107 yang bermaksud: “Dan Kami (Allah) tidak mengutuskan engkau (wahai
Muhammad) melainkan sebagai rahmat bagi sekalian alam”. Inilah yang
diajarkan oleh Allah swt dan RasulNya kepada kita sekalian, cara untuk
menghindari sifat ananiyah iaitu dengan menanamkan sifat ihsan di dalam diri
kita, kita tanamkan sifat kasih sayang, saling bantu menbantu diantara kita,
kita lakukan perbuatan-perbuatan yang baik dalam bermuamalat sesama manusia,
kita saling hormat menghormat didalam rumah tangga, jiran tetangga dan dalam
pergaulan sesama masyarakat secara ‘am nya. Perbuatan ini semua sudah pasti dapat
mendidik kita untuk menghindarkan diri
dari sifat ananiyah dan sekali gus menjauhkan penyakit stress dalam kehidupan
kita. ......bersambung
Tekanan Hidup Di Negara Kosmopolitan
Tekanan Hidup (5 Rejab 1436-24 April 2015)
Saya terbaca di sebuah artikel baru baru ini, ia menyatakan bahwa
masyarakat Singapura hari ini menghadapi tekanan hidup dan kehidupan mereka semakin
stress, walaupun Negara ini termasuk dalam kategori negara-negara yang
berkembang maju, dengan segala macam bentuk kesenangan hidup, kemudahan,
teknologi dan gaya kehidupan yang semakin canggih, tetapi semua nya ini tidak
memberikan kedamaian dan ketenangan yang didambakan oleh penduduknya.
Apabila dikaji asbab berlakunya perkara ini, artikel tersebut menyatakan
ada empat perkara yang membuat keresahan dan stress dikalangan penduduk ini,
iaitu :
(1). Materialistik/Kebendaan
Kajian tersebut mendapati dengan bertambah majunya Negara ini, maka
penduduknya juga bertambah sibuk dan menyibukkan diri mereka dengan
perkara-perkara yang bersifat kebendaan, mereka terkejar-kejar ingin
mengumpulkan harta dan kekayaan mereka sebanyak mungkin, mereka berhempas pulas
siang dan malam untuk menambahkan harta benda yang sedia ada, dan mencari jalan
untuk memajukan lagi prestige, status dan kedudukan mereka, iaitu dengan
meningkatkan lagi taraf kehidupan mereka dengan mendapatkan tempat tinggal yang
lebih baik, yang lebih sempurna, kenderaan yang lebih besar, gaya hidup yang
lebih mantap dan sempurna, dan kepada yang miskin pulak mereka terpaksa bekerja
keras untuk mencukupkan sangan pangan (basic need) sehari hari kerana kos
kehidupan yang semakin tinggi.
Tanpa mereka sedari dengan berhempas pulas mengejar kebendaan ini, maka
hati mereka disibukkan dengan segala macam perkara dan masalah yang perlu dihuraikan.
Mereka menjadikan kebendaan ini sebagai tujuan dan matlamat kehidupan mereka,
dan mereka menyangkakan kebendaan inilah yang akan memberikan mereka kebahgiaan,
kesenangan dan kedamaian, tetapi sayang seribu kali sayang kebendaan yang
mereka impikan ini sebenarnya hanya mendatangkan penyakit tekanan hidup yang
berpanjangan.
Huraiannya:
Islam tidak melarang umatnya untuk berusaha semaksimal mungkin untuk
bekerja dan berusaha menambahkan rezki dan harta nya, seperti pepatah yang menyatakan:
“Bekerjalah kamu untuk kepentingan duniamu seolah-olah kamu akan hidup
selama-lamanya, dan beribadatlah kamu untuk akheratmu seolah-olah kamu akan
mati pada esok harinya” atau kekata : “Dunia ini adalah jambatan untuk Akherat”
Dan dengan lebih jelas lagi Allah swt telah mengatakan dalam firmanNya
di surah A’laa ayat 16-17 yang bermaksud: “Tetapi kamu (orang-orang kafir)
memilih kehidupan duniawi, sedangkan kehidupan Akherat adalah lebih baik dan
lebih kekal”
Perkataan-perkataan dan firman Allah swt diatas ini memberikan kita
penerangan bahwa kehidupan akheratlah yang lebih utama bagi diri kita sebagai
orang-orang yang beriman, jadi tiada salahnya jika kita berusaha gigih mencari rezki dan harta, dengan
niat kita lakukan semuanya ini dengan cara yang halal dan kita gunakan dijalan
yang halal, kita manfaatkan harta yang kita miliki untuk beribadat, berzakat,
berinfaq, bersadaqoh, meningkatkan lagi syiar Islam di bumi yang kita pijak dan
gunakannya untuk mendekatkan diri kita kepada Allah swt dan mencari keredaanNya,
kerana tangan yang memberi itu adalah lebih baik dari tangan yang meminta dan
kemiskinan itu dapat mendekatkan diri seseorang itu kepada kekufuran.
Insyallah jika kita dapat membetulkan niat kita dalam mencari harta
iaitu semata-mata sebagai suatu ibadat dan kita manfaatkannya untuk beribadah,
jiwa kita akan bertambah tenang, hati kita akan bertambah tenteram kerana kita telah
menjadi hamba-hambaNya yang bersyukur, kita syukuri pemberian Allah swt ini
dengan memanfaatkan harta dan kebendaaan yang kita miliki dijalan Allah swt......bersambung.
Thursday, April 23, 2015
Abuya
Bulan (April-2015) ini genap setahun Abuya kembali ke Rahmatullahi, semoga Allah swt mencucuri rahmat ke atas ruh nya, dan menerima segala amal solehnya dan mengolongkan beliau bersama hamba-hamba Nya yang dikasihi..amin
Ideologi Zalim (11)
Ayat ini dengan
jelas menerangkan kepada kita sekalian, apajua perubahan yang ingin diterapkan
kepada sesuatu masyarakat atau ciri-ciri yang ingin diwujudkan dalam masyarakat
tersebut, memerlukan kerjasama dari setiap pemimpin Islam dan badan-badan
institusi Islam setempat untuk berganding bahu dalam melakarkan apajua
perubahan atau bentuk acuan yang ingin diwujudkan, hanya dengan gandingan ini
sajalah yang dapat membentuk ciri-ciri masyarakat Islam yang didambakan.
Kerjasama
bersepadu ini perlu diwujudkan demi untuk memastikan nilai-nilai murni yang
ingin diterapkan ke atas masyarakat Islam setempat bersesuaian dengan kehidupan
Negara yang berbilang bangsa dan agama, dan yang terpenting sekali nilai-nilai
murni ini bertepatan dengan ajaran Islam yang bersifat wasathiyah yang
mencerminkan keadilan dan mencernakan sifat ihsan dalam diri manusia.
Cabaran-cabaran
Ideologi
Dewasa ini ada
berbagai bentuk ideologi yang dianuti oleh berbagai latar belakang manusia,
bangsa, agama dan juga negara-negara di dunia ini, pengertian idealogi[1] juga
mempunyai berbagai tafsiran yang tersendiri, sudah pasti setiap ideologi yang
dianuti ini ada persamaan dan perbezaan di antara satu dengan lainnya, akan
tetapi setiap fahaman dan idealogi yang membawa kepada unsur-unsur kezaliman pada
hakikatnya tidak ada hubung kaitnya dengan agama Islam, ajaran Islam melarang
dan mengharamkan apajua bentuk kezaliman yang dilakukan oleh manusia, malah
Islam memerintahkan agar setiap penganutnya menentang dan mencegah segala
bentuk kezaliman dan kekejaman yang mengakibatkan kerusakan, kemusnahan dan
penderitaan terhadap bumi dan penghuninya.
Semua pihak mempunyai
peranan dan perlu bekerjasama menentang dan membendung segala unsur-unsur
kezaliman, dan tidak ada pihak yang terkecuali dalam usaha ini, apajua latar
belakang bangsa, agama dan idealogi yang mereka miliki, semua pihak mempunyai
peranan yang perlu dimainkan bagi memastikan keamanan, kedamaian dan kemakmuran
hidup manusia dapat dipelihara, kerana masalah yang dihadapi ini bukanlah satu
masalah yang tertumpu khusus keatas sesuatu golongan, agama atau Negara tertentu
saja, ia merangkumi setiap individu, dan semua pihak perlu berganding bahu bagi
memastikan fahaman dan idealogi zalim ini dapat dikengkang dan tidak menpengaruhi
pemikiran dan jiwa generasi mendatang, jika ini dapat dilakukan sudah pasti
hasrat dan keinginan setiap pihak untuk mengecapi kemakmuran dan kedamaian di Dunia
yang berbilang bangsa, budaya dan agama ini dapat dinikmati bersama, Insya
Allah.
Sekian
Oleh Abdul Jalil
Abdul Razak
15th
Ramadhan 1428 Hijrah
Ideologi Zalim (10)
terbelalak, mereka
datang bergegas-bergegas memenuhi panggilan dengan mengangkat kepalanya, sedang
mata mereka tidak berkedip-kedip dan hati mereka kosong,, dan berikanlah
peringatan kepada manusia terhadap hari ( yang pada waktu itu) datang azab
kepada mereka, maka berkatalah orang-orang yang zalim: “Ya Tuhan kami, beri
tangguhlah kami (kembalikanlah kami ke dunia) walaupun dalam waktu yang
sedikit, nescaya kami akan mematuhi seruan Engkau dan akan mengikuti
rasul-rasul”. (Kepada mereka dikatakan): “Bukankah kamu telah bersumpah dahulu
(di dunia) bahwa sekali kali kamu tidak akan binasa?, dan kamu telah berdiam di
tempat-tempat kediaman orang-orang yang menganiaya diri mereka sendiri, dan
telah nyata bagimu bagaimana Kami telah berbuat terhadap mereka dan telah Kami
berikan kepadamu beberapa perumpamaan” dan sesungguhnya mereka telah membuat
makar yang besar, padahal di sisi Allah lah (balasan) makar mereka itu, dan
sesungguhnya makar mereka itu (amat besar) sehingga gunung-gunung dapat lenyap
kerananya, kerana itu janganlah sekali-kali kamu mengira Allah akan menyalahi
janji Nya kepada rasul-rasulNya, sesungguhnya Allah Maha Perkasa, lagi
mempunyai pembalasan”
Firman Allah swt
di surah Al Kahfi ayat 29 yang berbunyi:
إنا
أعتدنا للظالمين نارا أحاط بهم سرادقها و إن يستغيثوا يغاثوا بمآء كالمهل يشوى
الوجوه بئس الشراب و سآءت مرتفقا
Yang bermaksud: “ Sesungguhnya Kami telah sediakan bagi
orang-orang zalim itu neraka, yang gejolaknya mengepung mereka, dan jika
mereka meminta minum, nescaya mereka akan diberi minum dengan air seperti besi
yang mendidih yang menghanguskan muka, itulah minuman yang paling buruk dan
tempat istirahat yang paling jelek”
Begitu juga hadis
yang telah diriwayatkan dari Qatadah dari Abul Mutawakkil An Naji dari Abu
Sa’id Khudri r.a dari Rasulullah saw bersabda[1] :
عن
قتادة عن أبى المتوكل الناجى عن أبى سعيد الخدرى رضى الله عنه عن رسول الله صلى
الله عليه و سلم قال : "إذا خلص المؤمنون من النار حبسوا بقنطرة بين الجنة و
النار فيتقاصون مظالم كانت بينهم فى الدنيا حتى إذا نقوا و هذبوا أذن لهم بدخول
الجنة فو الذى نفس محمد صلى الله عليه و سلم بيده لأحدهم بمسكنه فى الجنة أدل
بمنزله كان فى الدنيا"
Yang bermaksud: “
Dari Qatadah dari Abul Mutawakkil An Naji dari Abu Said Khudri r.a dari
Rasululah saw, beliau saw bersabda: “ Jikalau kaum mukminin yang zalim dapat
selamat di waktu menyeberangi shirath (jembatan) yang diletakkan di atas
neraka, lalu mereka itu di tahan di sebuah tempat pemberhentian yang letaknya
antara syurga dan neraka (yang dimaksudkan ialah shirath yang ada di dekat
neraka), Disitulah mereka itu diberikan balasan (qishash) dari
kezaliman-kezaliman yang mereka kerjakan sewaktu di dunia ini dan yang terjadi
antara mereka (yakni antara yang satu dengan yang lainnya), Hal itu terus
berlaku sehingga apabila telah dianggap bersih (yakni telah diberi balasan
qishash dengan sesempurna-sempurnanya serta dibersihkan segala macam dosanya,
barulah mereka diizinkan untuk masuk syurga. Maka dari itu demi Dzat yang jiwa
Muhammad saw ada di dalam kekuasaanNya, niscayalah seseorang dari mereka itu
sewaktu telah mendiami tempatnya di surga adalah lebih mengenal akan tempat
tinggalnya seaktu berada di dunia”
Dan sabda Nabi saw
lagi sebagaimana yang diriwayatkan oleh Abdul Aziz Al Majisyun, dia berkata:
Kami diberitahu oleh Abdullah bin Dinar dari Abdullah bin Umar radiallahu anhuma
dari Nabi saw bersabda:
قال
:"الظلم ظلمات يوم القيامة"
Yang bermaksud: “Berbuat
zalim (penganiayaan) itu menyebabkan adanya berbagai macam kegelapan (di
akherat) pada hari kiamat”[2]
Begitu juga Nabi
saw memberikan peringatan agar berhati-hati dan takut dari doanya orang yang
dianiayai, kerana doa mereka pasti akan dikabulkan oleh Allah swt, ini
sebagaimana yang diriwayatkan dari Yahya bin Abdullah bin Shaifiy dari Abu
Ma’bad (namanya sendiri Nafidz) yaitu hamba sahayanya Abdullah bin Abbas dari
Ibnu Abbas radiallahu anhuma bahwa sesungguhnya Nabi saw mengutus Mu’adz ke
Yaman Idan diangkat sebagai gubernur di daerah wilayah Yaman itu, disamping itu
juga diperintah supaya mengajar penduduknya perihak syariat-syariat agama
Islam, juga mengambil zakat dan sedekah mereka), lalu beliau bersabda[3] :
"فقال اتق دعوة المظلوم فإنها ليس بينها و بين الله
حجاب"
Yang bermaksud: “Berhati-hatilah
atau takutlah akan doanya orang yang dianiaya (di zalimi), sebab antara doanya
dan Allah tidak ada penghalangnya (yakni bahwa doanya itu pasti dikabulkan)”
Dari firman dan
sabda ini dapatlah diambil kesimpulan, betapa besarnya ancaman dan balasan azab
yang Allah swt sediakan kepada mereka-mereka yang melakukan kezaliman di
akherat nanti, walaupun mungkin orang yang melakukan kezaliman dapat hidup
dalam keadaan mewah dan berkuasa sewaktu di dunia, atau mereka tidak ditimpa dengan
apa-apa kesulitan dan kesengsaraan hidup ketika di dunia, tetapi diakherat
nanti Allah swt akan menimpakan ke atas diri mereka sebesar-besar azab sebagai
ganjaran perbuatan zalim mereka sewaktu hidup di dunia.
Mencegah Dan
Membendung Kezaliman
Islam
memerintahkan umatnya agar sentiasa berusaha menbendung apajua bentuk kezaliman
yang berlaku, dan ini merupakan satu kewajipan ke atas orang-orang yang
beriman, kerana membiarkannya berlaku tanpa pencegahan merupakan
selemah-lemahnya iman seseorang hamba kepada Allah swt, Allah swt memberikan
gelaran Khaira Ummah[4] kepada
hambaNya yang beriman kerana mereka memiliki sifat untuk mencegah dan
membendung segala bentuk kemungkaran, dan agama Islam juga mengalakkan kepada
kita sekalian agar memberikan pertolongan kepada saudara kita, baik dia yang
melakukan kezaliman atau dia yang dizalimi, ini sebagaimana yang diriwayatkan
dari Ubaidullah bin Abu Bakar bin Anas dan Humaid Thawil bahwa ia mendengar
Anas bin Malik r.a berkata, Rasulullah saw bersabda:
عن
عبيد الله بن أبى بكر بن أنس و حميد الطويل سمع أنس بن مالك رضى الله عنه يقول قال
رسول الله صلى الله عليه و سلم : "انصر أخاك ظالما أو مظلوما"
Yang bermaksud: Dari
‘Ubaidullah bin Abu Bakar bin Anas dan Humaid Thawil bahwa dia mendengar Anas
bin Malik r.a berkata: Rasulullah saw bersabda: “Berikanlah pertolongan kepada
saudaramu itu, baik ia sebagai orang yang berbuat penganiayaan (penzalim)
ataupun orang yang dianiaya (di zalimi)”[5]
Dalam hadis yang
lain pula yang diriwayatkan dari Mu’tamir dari Humaid dari Anas r.a dia
berkata, Rasulullah saw telah bersabda:
عن
معتمر عن حميد عن أنس رضى الله عنه قال ,قال رسول الله صلى الله عليه و سلم:
" انصر أخاك ظالما أو مظلوما" قالوا يا رسول الله هذا ننصره مظلوما فكيف
ننصره ظالما, قال : "تأخذ فوق يديه"
Yang bermaksud: “Dari
Mu’tamir dari Humaid dari Anas r.a, ia berkata: Rasulullah saw bersabda:
“Berikanlah pertolongan saudaramu itu, baik ia sebagai orang yang melakukan
kezaliman atau sebagai orang yang zalim”, Para sahabat sama bertanya: Apabila
ia tergolong orang yang dianiaya, kita lalu menolongnya, maka hal itu telah kita
maklumi, tetapi bagaimanakah kita akan memberikan pertolongan kepada saudara
yang justeru sebagai orang yang menganiaya? Beliau saw lalu bersabda: “Kita
ambil di atas kedua tangannya”[6]
Hadis di atas ini
memberikan kita panduan agar kita senantiasa berusaha membantu bukan hanya
kepada saudara kita yang dizalimi
tetapi juga kepada saudara kita yang melakukan kezaliman, kita wajib melarang
dia dari terus menerus melakukan kezaliman, iaitu dengan berusaha mencegah dengan
tenaga (kemampuan) kita, atau dengan ucapan kita atau kita melaporkan perbuatan
mereka kepada pihak yang bertanggung jawab yang dapat menghentikan perbuatan zalim
yang dilakukan mereka.
Implikasi
Kezaliman Dan Pengaruh Internet
Sifat dan fahaman
zalim jika dibiarkan berleluasa dan tidak dibendung sudah pasti menimbulkan
kemudaratan dalam kehidupan manusia, sebagai contoh jika kezaliman itu dimiliki
oleh sesorang individu sudah pasti sifatnya itu akan mengakibatkan keburukan
kepada mereka yang berada disampingnya, suami misalnya jika mempunyai peri laku
dan tindak tanduk yang zalim, sudah pasti sifatnya ini akan ditimpakan ke atas
anak dan isterinya, sehingga tiada lagi sakinah dan perasaan muwaddah wa rahmah
dalam rumah tangga yang dibina, begitu juga sifat penguasa yang zalim, sudah
pasti menimbulkan kesengsaraan dan penderitaan ke atas rakyatnya, samalah juga
dengan seseorang yang kuat menzalimi dan menganiayai individu yang lemah atau
sebuah Negara yang kuat mencerobohi ke atas sebuah Negara yang lemah.
Jika hal ini dibiarkan
berlaku, maka akan hilang lah kedamaian dan kemakmuran hidup yang didambakan, timbullah
perbuatan zalim dibalas dengan kezaliman, penganiayaan dibalas dengan
penganiayaan yang serupa, hasad dan dengki akan bermaha rajalela, manusia akan kehilangan
arah dalam membina kemakmuran hidup, hilang kedamaian dan wujud pula budaya
zalim, sehingga sifat ini dibudaya dan terbina dengan sendirinya dalam diri
manusia, inilah yang sedang dihadapi oleh kebanyakan Negara, dimana terdapat
rakyatnya menjadi “Self Radicalism”[7] atau terpengaruh
dengan sendirinya idea-idea radikal tanpa perlu berguru, sifat ini bukan lah
suatu fenomena atau satu perkara yang luar biasa kejadiannya, perkara ini boleh
berlaku ke atas setiap individu, bangsa, agama ataupun Negara, disebabkan oleh
faktor-faktor yang telah dikemukakan sebelum ini[8], ia hanya
menjadi fenomena dengan ada alat teknologi yang semakin canggih.
Peranan teknologi
dan media massa yang semakin canggih inilah yang telah mencorak pola pemikiran
setiap individu dalam menilai sesuatu pergolakan dunia yang berlaku, berbagai maklumat
yang tersebar di lelaman cyber yang dapat diperolehi dengan klik jari jemari
(internet) dan maklumat berita secara lintas langsung dari seluruh dunia, ini
semua memberikan gambaran kepada penguna seolah-olah pergolakan sedang berlaku
didepan mata kepala mereka sendiri, sehingga memberikan
kesan mendalam dalam diri individu tersebut dalam menilai pespektif dan hal
ehwal dunia yang tanpa batasan.
Kecanggihan teknologi maklumat yang seumpama inilah yang
sedang mencorak pola pemikiran generasi-generasi muda sekarang ini, kesan ini
dapat dilihat dalam satu kajian yang dilakukan oleh: Crimes Against Children Research Center University
of New Hampshire 126 Horton Social Science Center Durham berhubung pengaruh
Internet terhadap golongan muda, iaitu dalam kajian yang bertajuk: “Survey
of Internet Mental Health Issues (SIMHI)” [9], menunjukkan kesan dan
pengaruh negatif dari internet ini telah dengan mudah membentuk pola pemikiran golongan
muda, sebagai contoh dalam kajian yang dilakukan mereka, dari 1504 kes yang
dikaji lebih dari 60% daripada jumlah tersebut (pengguna Internet) telah
menyalah gunakan maklumat yang ada, sehingga menpengaruhi pola pemikiran dan
kehidupan mereka.
Begitu juga dalam kajian yang dilakukan oleh Institusi Pew
Internet and American Life, kertas kerja yang berjudul “The Future of The
Internet”[10]
yang di susun oleh Susannah Fox, Associate Director, Janna Quitney Anderson,
Elon University dan Lee Raine, Director,
mereka mendapati dalam tempoh sepuloh tahun mendatang pengaruh internet akan
bertambah luas dan begitu penting sehingga merangkumi setiap aspek kehidupan
manusia.
Ini dapat dilihat dalam kajian yang dilakukan oleh
mahasiswa Nanyang Technological University (NTU) Singapura pada tahun 2000-2001
yang bertajuk: “Singapore Internet Project”[11] mendapati ketika itu saja
sudah terdapat hampir 90% dari kalangan para pelajar mengunakan teknologi ini
dan semakin ramai pula diantara mereka yang ketagihan[12] dengan penggunaan
internet, bayangkan kesan negatif jika pola pemikiran generasi muda ini
dipengaruhi oleh unsur-unsur radikal yang mencorak pemikiran mereka melalui
internet, sudah pasti kesannya akan lebih memudaratkan lagi.
Idealogi Zalim Dan Internet
Fahaman-fahaman
yang bersifat zalim dan tidak berperi kemanusiaan tidak akan berkembang tanpa
seorang guru yang mengajar dan mendidik idealogi tersebut kepada seseorang
individu, tetapi dengan wujudnya teknologi tanpa sempadan ini, manusia
seolah-olah tidak lagi memerlukan guru untuk mendidik dan mencorak pola pemikiran
mereka, tidak ada lagi pihak yang perlu membimbing dan menasihati mereka dalam
menentukan halal dan haram, kerana sudah terdapat alternatif lain yang dapat
mengambil tempat sebagai seorang pendidik untuk mewarnai kehidupan yang mereka
inginkan, bagi diri mereka persekolahan (berguru) hanya bersifat formaliti saja
yang tidak dapat memberikan kesan pendidikan yang mendalam bagi diri (rohani) mereka.
Tidak hairanlah
ada sebagian dari kalangan muda mudi[13] yang
terpengaruh dengan maklumat Internet yang didapatinya, hingga sanggup mengambil
tindakan yang begitu radikal tanpa sebarang bimbingan, ini dikeranakan
teknologi ini sudah dapat memainkan peranan sebagai guru dan pembimbing, dan alat
ini sudah cukup sempurna buat diri mereka untuk menjadi tempat sebagai guru,
yang dapat mereka jadikan panduan dalam segala tindakan yang ingin dilakukan, inilah
yang dinamakan “Self Radicalism” iaitu sifat terpengaruh dengan
fahaman-fahaman radikal dengan sendirinya melalui sumber maklumat yang mereka
perolehi dari Internet.
Kewujudan
teknologi Internet ini juga telah memudahkan sifat “Self Radicalism” dan
Idealogi zalim berkembang dengan begitu pesat dan mudah dikalangan masyarakat Islam
awam yang kurang ilmu pengetahuan agama, walaupun mereka mempunyai pendidikan akademik
yang baik[14],
khususnya di kalangan generasi muda yang ingin mencari kebenaran agama, yang menjadikan
teknologi internet sebagai sebagian dari budaya dan panduan hidup mereka dalam
menimba ilmu, tetapi dikeranakan mereka jahil tentang asas-asas ilmu
pengetahuan agama dalam membezakan yang hak dan yang bathil, maka mereka dengan
mudah terpengaruh dengan fahaman zalim ini, dan inilah yang telah dimanfaatkan
oleh golongan tertentu, untuk menyebarkan idealogi mereka kepada
golongan-golongan yang daif dalam mencari kebenaran, dan jahil dalam membezakan
hukum hakam yang digariskan oleh Allah swt, sehingga mereka mudah terpengaruh
dan mengambil tindakan yang sesat lagi menyesatkan.
Salah satu sebab
utama mengapa Idealogi zalim dan fahaman “Self Radicalism” ini
berkembang dengan mudah melalui sumber internet dikalangan masyarakat awam, adalah
disebabkan pendekatan psikologis[15] yang digunakan
oleh golongan tersebut untuk mewar-warkan fahaman dan idealogi mereka dengan
menengahkan gambar video perjuangan mereka di dalam internet, yang dapat
menimbulkan perasaan simpati ke atas perjuangan mereka, lalu masyarakat awam
yang daif ini terjebak dan cenderung dengan pendapat dan pandangan yang
membolehkan perbuatan-perbuatan yang bersifat zalim ini, Sifat simpati dan cendurang
dengan idealogi dan tindakan-tindakan melampau ini juga telah dilarang oleh
Allah swt sebagaimana firmanNya[16].
و
لا تركنوآ إلى الذين ظلموا فتمسكم النار و ما لكم من دون الله من أوليآء ثم لا
تنصرون
Yang bermaksud:
"Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang
menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tidak mempunyai
seorang penolong pun selain Allah, kemudian kamu tidak akan diberi
pertolongan"
Cenderung kepada
orang-orang yang zalim maksudnya mengauli mereka serta meredai perbuatannya,
tetapi jika bergaul dengan mereka tanpa meredai perbuatannya dengan maksud agar
mereka kembali kepada kebenaran atau memelihara diri, maka dibolehkan[17], Dari
ayat ini juga dapat diambil kesimpulan bahwa dengan hanya meredai sesuatu
perbuatan yang zalim merupakan suatu kesalahan besar disisi agama Islam, maka lebih-lebih
lagi jika seseorang itu sampai melakukan perbuatan-perbuatan yang zalim, yang
bertentangan dengan ajaran dan syariat Islam, sudah pasti kesalahan dan dosanya
lebih besar disisi Allah swt.
Kombinasi diantara
fahaman zalim dan budaya internet inilah, yang sebenarnya telah menjadi fenomena
mengapa berlakunya tindakan-tindakan zalim diberbagai peringkat masyarakat dari
mancan Negara, dan kesan ini akan lebih menonjol jika terdapat sesebuah
masyarakat atau negara yang dizalimi, dimana pengaruh internet yang ditayangkan
mengambarkan dengan jelas penderitaan dan kekejaman yang dilakukan ke atas
masyarakat dan Negara tersebut, sehingga dengan mudah meyemarakkan lagi sifat
simpati kepada mereka yang tertindas dan meningkatkan lagi emosi dan perasaannya
untuk membantu dan menolong pihak yang tertindas dengan apajua cara yang
dimiliki, sifat bersimpati inilah yang telah mendorong mereka untuk mengambil
tindakan dengan alasan ingin menegakkan keadilan.
Menggengkang
Fahaman Zalim
Dalam kontek
kehidupan Negara Singapura yang berbilang bangsa, budaya dan agama, setiap
individu mempunyai tanggong jawab untuk memastikan kemakmuran dan kedamaian
negara senantiasa dipelihara, setiap individu mempunyai peranan untuk
melaksanakan tugas ini, tidak kira apa juga latar belakang agama dan budaya sesuatu
bangsa tersebut, mereka tetap berkewajipan menjaga keharmonian dan
kesejahteraan Negara mereka, umat Islam juga tidak terkecuali memainkan peranan
mereka[18] dalam
masalah ini, setiap individu Muslim mempunyai peranan bagi memastikan fahaman
atau idealogi zalim ini tidak berkembang dikalangan golongan belia Muslim di
Negara ini.
Pada hakikatnya masyarakat
belia Islam di Negara ini amat mudah terpengaruh dengan fahaman dan idealogi
ini, ini di keranakan majoriti dikalangan mereka tidak mendapat bimbingan dan
pendidikan Islam yang sempurna, kajian[19]
menunjukkan terdapat hanya 40% daripada 108,000 golongan belia yang berusia
dari 5 hingga 17 tahun yang mendapat pendidikan dasar agama, ini jelas
menunjukkan terdapat lebih dari 60,000 belia dalam usia yang masih dini, tidak berkesempatan
mendapat asas-asas pendidikan agama sebagai bekalan mereka dalam menghadapi
cabaran fahaman-fahaman radikal di dalam Internet dan media massa yang akan
membentuk pola pemikiran mereka.
Keprihatinan ini
telah disedari oleh para pemimpin setempat sehingga diadakan suatu konference
yang berjudul:’Progressive Islam And The State In Contemporary Muslim
Societies”[20]
pada 7th – 8th March 2006, dimana para cendikiawan Islam
dari bebagai Negara dijemput untuk membentangkan kertas kerja bagi membincangkan
bentuk-bentuk Islam yang progresif dan kedudukan ciri-ciri masyarakat Muslim
masakini di Negara yang majmuk ini, berbagai pemikiran, pandangan dan saranan
yang dibahaskan dalam seminar yang dihadirin oleh para pemimpin dunia dan tempatan
dari berbagai latar belakang dan agama.
Masalah ini telah lama
dirasai oleh pemimpin-pemimpin Islam dan para alim ulama’ setempat, semenjak dulu lagi, mereka telah
memberikan tekanan akan pri penting nilai-nilai Islam diterapkan ke atas
golongan belia semenjak kecil, sepertimana kata pepatah melayu : “Melentur
buloh biar dari rebungnya”, berbagai usaha gigih telah dijalankan oleh
badan-badan dan Institusi Islam[21] di
Negara ini, bagi memastikan setiap belia diberikan kesempatan untuk mengecapi
dasar-dasar pendidikan agama, tetapi hakikatnya masih banyak lagi yang perlu
dilakukan dalam menanggani masalah ini, cabaran yang perlu dihadapi bukan
sahaja untuk berusaha menyampaikan asas-asas agama kepada para belia ini,
tetapi juga untuk mencari kaedah, cara, metodologi dan pendekatan yang terbaik
bagi memastikan ciri dan identiti Islam yang ingin diterapkan kepada mereka bertepatan
dengan fahaman ummah yang bersifat wasathiyah[22]
(pertengahan) iaitu yang tidak terlalu konservetif atau terlalu bersifat
liberal[23].
Ini sebagaimana
yang di firmankan oleh Allah swt di surah Al Baqarah ayat 143 yang berbunyi:
و
كذلك جعلناكم أمة وسطا لتكونوا شهدآء على الناس و يكون الرسل عليكم شهيدا
Yang bermaksud: “Dan
demikian (pula) Kami (Allah) telah menjadikan kamu (umat Islam) umat yang adil
dan pilihan agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar Rasul
(Muhammad) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu”
Umat Islam
digalakkan untuk menjadi umat yang bersifat adil dalam apajua bentuk dan
tindakan yang ingin diambilnya, sifat keadilan ini hanya dapat dicerna dan
diwujudkan dengan penerapan nilai-nilai Islam yang sesuai dan bertepatan dengan
kaedah pendidikan Islam yang murni, nilai ini hanya dapat diwujudkan dengan
kerjasama dan gandingan ulama’ dan umara’ dalam mencorak identiti masyarakat
Islam yang diimpikan, dengan gabungan ini pendidikan dan pola pemikiran masyarakat
akan dapat dibentuk dengan acuan yang bersesuai dengan situasi dan kondisi
sesebuah masyarakat tersebut berada.
Cabaran Penerapan
Nilai
Sebagai sebuah
masyarakat minoriti yang menghadapi bebagai sumber yang terbatas, bukan lah
suatu perkara mudah untuk menggengkang pengaruh idealogi zalim dikalangan
masyarakat belia setempat, begitu juga tiada jalan pintas yang boleh diambil
untuk mengatasi masalah yang sedang dihadapi ini, keprihatinan terpengaruhnya
fahaman Idealogi zalim dan radikal ini bukan hanya terbatas kepada golongan
belia sahaja, malahan golongan dewasa juga dapat terpengaruh dengan idealogi
ini, cuma kesannya lebih ketara terhadap golongan muda kerana kecendungan
mereka kepada perkembangan teknologi internet dan sikap mereka yang lebih berani
mengambil risiko dalam melakukan tindakan yang bersifat radikal.
Penerapan
nilai-nilai yang ingin diterapkan bukanlah suatu perkara yang boleh dilakukan
ibarat “cut and paste” iaitu seperti mencontohi sesebuah Negara atau
masyarakat tertentu dengan bentuk atau acuan yang diinginkan, lalu menerapkan
contoh tersebut kepada masyarakatnya, perkara ini tidaklah semudah itu dan jika
ini dilakukan sudah pasti akan mewujudkan masyarakat yang bersifat superfisial
yang kelihatan indah dipermukaan saja, tetapi tidak memcerminkan Islam yang
murni dalam penghayatannya, kerana apajua bentuk perubahan khususnya
perkara-perkara yang bersifat idealogi yang berkait rapat dengan keyakinan
diri, atau fahaman yang mencorak pola pemikiran manusia, perubahan ini hanya
dapat dilakukan dari dalam atau oleh masyarakat itu sendiri, sepertimana yang
ditegaskan oleh Allah swt dalam firmanNya di surah Ar Ra’d ayat 11 yang
berbunyi:
"إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم"
Yang bermaksud: “Sesunggunya
Allah tidak merubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang
ada pada diri mereka sendiri”
[1] Shahih Bukhary : Bab Qishah atau Balasan Orang Zalim , hadis 2350
[2] Shahih Bukhary Bab melakukan Kezaliman hadis no. 2357
[3] Shahih Bukhary Bab
berhati-hati dan takut dari doanya orang yang dianiaya, hadis no. 2358
[4] Surah Ali Imran ayat 110
[5] Shahih Bukhary Bab memberi pertolongan kepada saudara yang zalim
dan yang dizalimi, hadis no.2353
[6] Shahih Bukhary, hadis no. 2354
[7] http://www.answers.com/topic/radicalism
[8] Idealogi Zalim: Faktor-faktor sifat kezaliman.
[9] http://www.unh.edu/ccrc/survey_internet_mental_health.html
[10] http://www.pewinternet.org/pdfs/PIP_Future_of_Internet.pdf
[11] http://www.ntu.edu.sg/sci/research/pdf/2000StudentDetailedFindings.pdf
[12] http://www.netaddiction.com/articles/personality_correlates.pdf
[13] http://cyberita.asia1.com.sg/singapura/story/0,3617,97990,00.html
: Abdul Basheer: Dari Radikal Sosial Ke radikal Agama, 12 Jun 2007
[14] http://www.pvtr.org/pdf/commentaries/RSIS0852007.pdf
: India
in the face of global Jihad
[15] http://id.wikipedia.org/wiki/Psikologi,
pengertian psikologi
[16] surah
Hud ayat 113
[17] Al Quran dan Terjemahnya surah Huud ayat 113, nomor pengertian 740.
[18] Fighting Terrorism compiled by Abdul Halim bin Kader : Men on a
mission, Battling JI belief, spreading truth, by Zakir Hussain, quoting : Love
For Nation
[19] http://www.todayonline.com/articles/207460print.asp
[20] http://www.ntu.edu.sg/rsis/publications/conference_reports/ProgressIslamConference06.pdf
[21] http://www.darulmakmur.org/articles,nota.pdf, http://www.perdaus.org.sg/mgosh/data/ET/Overview-Pergas-Perdaus_.pdf,
http://www.i-andalus.com/artikel/Kertas
Kerja Wacana.pdf, http://cyberita.asia1.com.sg/singapura/story/0,3617,102329,00.html
pelan pendidikan Muis.
[22] Al Baqarah ayat 143
[23] http://ms.wikipedia.org/wiki/Liberalisme,http://www.i-andalus.com/artikel/Kertas
Kerja Wacana.pdf
Subscribe to:
Posts (Atom)