Faham Kaum
Spritualist
Sudah menjadi
kenyataan bahwa akal, fikiran cinta dan sebagainya adalah menjadi pendorong
dari kemajuan jasmani, hasil yang jadi daripada fikiran terdapat dalam serba
serbi segi kehidupan, manusia tidaklah sempurna insaniyahnya kalau bukan kerana
fikirannya. Jelas sekali bahwa fikiran, atau akal atau nyawalah yang mengatur
benda, bagaimana akan dikatakan fikiran yang lebih mulia itu sebagai hasil
daripada benda yang tidak berkuasa atas dirinya? Adakah daripada “atom” yang
kecil itu akan timbul syair shaffire?
Faham serba
nyawa menginkari pendapat serba benda itu, bahkan menetapkan bahwa yang ada itu
hanyalah nyawa semata-mata, dan benda adalah hasil daripada nyawa, bagaimana
engkau dapat mengetahui dan mengatakan bahwa sesuatu itu ada? Apakah semata
mata dengan mata mu? Bagaimana kelak pendapat orang lain yang tidak melihat?
Apakah semata lantaran engkau dengar dengan telinga mu? Bagaimana orang yang
tidak mendengar? Engkau lihat sesuatu barang, misalnya bulan purnama! Engkau
melihat dan orang lain pun melihat, tetapi dia Nampak bulan itu, dan engkau
tidak melihat, sebab fikiranmu sedang terhadap kepada yang lain.
Sebab itu
maka yang sebenarnya ada ialah fikiran mu, ialah nyawa mu, sebagai sumber dari
fikiran, ialah kesedaran mu sebagai nyawa!
Serba Dua
Tentu saja
kedua aliran ini mendapat perdamaian pada faham serba dua, itulah yang terkenal
dengan nama “Dualisme” benda dan nyawa, hidup dan mati, tinggi dan rendah,
lahir dan batin, fasif dan aktif, positif dan negetif.
Adakah pintu
keluar?
Dengan jalan
begini saja sudahkah selesai soal? Yang kita bicarakan ini adalah falsafah.
Selama dunia terkembang, selama fikiran masih ada, selama manusia masih
bersifat “ingin tahu” segala soal ini akan tetap begitu keadaannya. Disamping
filosof-filosof besar yang tidak mengakui adanya nyawa, apatah lagi adanya
hidup dibelakang hidup yang sekarang ini, ada yang dari segi falsafah sangat
percaya akan adanya hidup akherat itu, yang mayshur ialah socrate, beliau
tidaklah takut akan mati dihukum, disuruh meminum racun, kepada muridnya Crito
dan Plato, seketika dia akan mati meminum racun dia memesan bahwa dia
sekali-kali tidak takut akan mati sebab dia percaya bahwa hidup yang akan
ditempohnya lebih bahgia, lebih indah daripada hidup yang sekarang ini.
Muridnya
Plato pun percaya, juga dari segi falsafah, bahwa dbelakang hidup yang nyata
sekarang ini adalah hidup yang lebih tinggi dan mulia, yang kerana kita
semuanya ingin menuju, sebab dari sana dahulunya kita datang, itulah yang
dinamai “Idealisme Plato”.
Yang tidak
percaya tentu membantah, tetapi dia tidak dapat menunjukkan bukti tidak nya,
yang percaya hanyalah semata-mata dengan kepercayaan dan tidak pula dapat
membuktikan adanya hidup akherat itu, terus terang kita katakan, bahwa belum
ada orang yang pulang kembali dari kuburnya, lalu menerangkan kepada kita,
bukan secara dalam mimpi, bahwa ada lagi hidup dibelakang hidup ini.
Sebab itu
maka kalau hendak memandangnya dari segi falsafah, tidaklah akan putus-putusnya
soal ini, falsafah tidaklah sanggup memberikan keputusannya tentang hal yang
ghaib! Setinggi-tinggi kesanggupan falsafah terhadap kepada yang ghaib,
hanyalah falsafah “Pragmatisme” yang terkenal, iaitu menilai sesuatu jalan
fikiran kerana “Faedahnya” apakah faedahnya kamu percaya kepada Tuhan?
Faedahnya ialah jiwa mu tenteram jika mendapat bencana, apakah faedahnya engkau
percaya kepada hari akherat? Jiwa mu pun tenteram jika kamu ditimpa kekecuaian
dalam perjuangan hidup, sebab ada lagi yang kamu harapkan dibelakang hidup ini,
kamu cinta kepada anak mu yang telah mati, kalau engkau tidak percaya kepada
hari akherat tidaklah ada harapan pada mu buat bertemu dengan dia, kamu
dianiayai orang di dalam hidup ini kamu di hukum padahal kamu tidak bersalah,
dengan kepercayaan kepada hari akherat, terubatlah kecewa hati mu, disana nanti
engkau akan dihadapkan kembali kemuka hakim yang adil! Disana si jujur menerima
bekas pahalanya dan si curang mendapat ganjaran yang setimpal.
Baik, saya
telah menganut faham Pragmatisme dalam hal hari akherat, sudahkah cukup?
Nescaya belum, sebab setengah orang pun mengatakan bahwa faham Pragmatisme
adalah pernyataan daripada kelemahan dalam menyerah kalah.
Sekali lagi
kita katakana, dengan falsafah saja tidaklah akan cukup mengambil kendali hidup
ini, hidup perlu kepada kendali.