Wednesday, July 22, 2015

Panduan Ibu Bapa (Membantu Anak-anak Dalam Proses Penceraian) -1


Panduan Ibu Bapa

Membantu Anak-anak Dalam Proses Penceraian

(disusun oleh: Abdul Jalil Abdul Razak. B.A Al Azhar, M.A Monash Universiti)

 

Pengenalan

Setiap anak yang lahir di dunia ini adalah pewaris bagi kedua orang tuanya, anak bukan hanya mewarisi harta pusaka, tetapi juga berhak menikmati dan mendapatkan segala kasih sayang, kebahgian, perhatian, bimbingan, dan perlindungan yang terbaik dari kedua orang tua mereka, begitu juga sebaliknya, anak-anak boleh menjadi mangsa akibat dari tindak tanduk orang tua mereka, ini boleh berlaku akibat dari keputusan dan pilihan yang dibuat oleh kedua mereka, inilah dua gabungan (pewaris dan mangsa) yang senantiasa dialami anak-anak dari kedua orang tua mereka, gabungan diantara: kekuatan atau kelemahan, kebahagian atau penderitaan, kepandaian atau kebodohan, bertimbang rasa atau mementingkan diri sendiri dan sebagainya. Natijahnya pembentukan anak-anak banyak bergantung dan bersebab dari tindakan dan cara keputusan yang dibuat oleh kedua orang tua mereka.

Dalam perkara yang bersangkut paut dengan penceraian, anak-anak akan lebih menjadi pemangsa daripada pewaris. Ini dikeranakan anak-anak terpaksa memilih perjalanan hidup yang tidak menentu, yang berliku-liku sehingga mengubah corak kehidupan dan masadepan mereka buat selama-lamanya, anak-anak ini juga terpaksa mencari berbagai jawapan yang menghantui benak pemikiran mereka, semua ini hasil dari keputusan yang dibuat oleh orang tua mereka untuk berpisah, dalam benak mereka akan tertanya-tanya:

·        Bagaimana orang tua yang sudah berikrar untuk mendirikan rumah tangga memilih jalan untuk meruntuhkan rumah tangga yang telah dibina?.

·        Jika sesuatu ikrar atau janji mendirikan rumah tangga boleh diruntuhkan, apakah akan ada lagi ikrar atau janji yang dapat dipercayai?

·        Jika orang tua dapat menghilangkan perasaan cinta dan kasih sayang diantara mereka berdua, apakah mereka juga dapat menghilangkan perasaan cinta dan kasih sayang terhadap anak-anak mereka?

·        Jika salah seorang dari mereka dapat meninggalkan keluarga, apakah yang satu lagi juga turut begitu?

·        Jika kasih sayang itu tidak bersifat selama-lamanya, berapa lamakah ukuran kasih sayang?

Penceraian pastinya mengakibatkan satu perubahan besar dalam hidup seseorang, ia juga boleh menghancurkan segala kepercayaan dasar seorang anak berhubung dua perjanjian penting yang telah dimenterai oleh kedua ibu bapa mereka yang diyakini oleh anak tersebut, iaitu :

(1) Kedua orang tua akan senantiasa bersama membina rumah tangga mereka.

(2).Mereka akan tetap bersama demi menjaga rumah tangga yang telah mereka bina.

Bagi diri anak-anak, penceraian itu sudah pastinya mengakibatkan banyak kehilangan dalam hidup mereka, kehilangan kasih sayang dari kedua orang tua, keyakinan diri dalam mengharungi hidup, dan kepercayaan terhadap orang tua mereka yang mementingkan diri sendiri dari tanggong jawab mereka terhadap keluarga dan anak-anak.

 

Walaupun pasangan merasakan keputusan untuk berpisah adalah keputusan pribadi, iaitu diantara mereka berdua saja tanpa melibatkan anak-anak, tetapi pada hakikatnya anak-anak juga akan turut terpisah. Begitu juga perpisahan mungkin dirasakan perlu dan yang terbaik bagi kedua pasangan, tetapi tidak untuk anak-anak, keputusan yang dibuat akan mengakibatkan anak-anak merasa lebih tertekan, terluka, hampa, kecewa, diabaikan, dikhianati atau disingkirkan. Mungkin bagi pasangan yang berpisah mereka akan merasakan masadepan yang lebih cerah dengan kehidupan yang baru, tetapi tidak bagi diri anak-anak, mereka hanya akan merasakan perjanjian yang musnah, keluarga yang terpisah, masadepan yang tidak menentu dan tekanan emosi yang mendalam.

Bagi mereka yang beranggapan perceraian itu adalah satu perkara yang lumrah kerana ia sudah menjadi kebiasaan dikalangan masyarakat, maka tanggapan seumpama itu adalah salah dan tidak bertanggong jawab, walaupun terdapat banyak pasangan yang mendirikan rumah tangga dan mengakhirinya dengan perpisahan, ini tidak bermakna penceraian itu adalah satu perkara yang boleh diambil ringgan, ini dikeranakan keputusan untuk berpisah adalah keputusan individu dan dibuat atas dasar kepentingan individu atau pasangan, melebihi kepentingan dan kebahgiaan hidup anak-anak mereka.

Ini tidak bermakna pasangan yang berpisah mempunyai niat untuk melukai jiwa atau perasaan anak-anak mereka, tetapi hakikatnya pasangan tidak akan dapat berpisah tanpa melukai jiwa dan perasaan anak-anak tersebut. Ini juga tidak bererti pasangan tidak boleh berpisah disebabkan oleh rumah tangga mereka yang bermasalah, dan seterusnya mencari kebahgian dengan pasangan baru, mereka berhak mendapatkan kebahagian, tetapi itu tidak bererti anak-anak perlu menanggong penderitaan demi kebahgian orang tua mereka, begitu juga pasangan yang tidak bahagia dalam rumah tangga tetapi tetap kekal bersama, tidak semestinya boleh menanamkan sifat tidak bahagia mereka di dalam kehidupan anak-anak mereka.

Penceraian juga boleh diibaratkan sebagai suatu proses pembedahan terhadap anggota tuboh badan dalam sesebuah rumah tangga, kerana proses ini akan mengasingkan setiap anggota-anggota tersebut sehingga mereka semua menjadi anggota-anggota yang terpisah. Anak-anak sudah pasti akan merasakan perpisahan yang berkekalan, ini kerana mereka tidak akan lagi dapat merasakan suasana untuk tinggal bersama kedua orang tua mereka dibawah satu bumbung. Hati kecil mereka akan berkata : “Jika aku bersama ibu, aku akan merindui ayah, aku tidak akan dapat memiliki kedua-duanya lagi”, dan bagi kedua pasangan pula, mereka sudah pasti akan merasa kesunyian, menjadi ibu/bapa tunggal bermakna mereka tidak lagi memiliki pasangan yang dapat berkongsi-sama dalam hal membesarkan anak-anak, saling memahami perasaan dan kebuntuhan, pekerjaan dan tanggung jawab, di dalam hati kecil mereka juga pasti akan berkata : “Sekarang aku sudah bersendiri, aku perlu terus berdikari”.

Buku panduan kecil ini bertujuan untuk membantu pasangan dalam menghadapi tekanan emosi dan cara mengimbangi tuntutan-tuntutan sebagai ibu/bapa tunggal dan seterusnya membantu anak-anak dalam mengharungi detik-detik perpisahan.

·        Memberikan contoh dan gambaran berhubung tekanan emosi yang akan dilalui oleh setiap pasangan dan cara membantu dan mengimbangi kehendak dan kebuntuhan anak-anak apabila orang tua mereka berpisah.

·        Memberikan panduan umum berhubung peranan dan tanggung jawab sebagai salah seorang ibu/bapa tunggal.

·        Memberikan juga panduan proses peralihan yang akan dilalui oleh anak-anak dalam mengharungi suasana hidup bersama ibu/bapa tunggal kepada peralihan suasana ibu/bapa yang baru.

 

Walaupun anak-anak akan melalui suasana yang traumatik apabila orang tua mereka berpisah, ini tidak bermakna masadepan dan kehidupan seorang anak itu akan sama sekali musnah, setiap perpisahan itu sudah pasti meninggalkan kesan luka yang mendalam bagi diri anak-anak, tetapi setiap luka pasti akan sembuh dan tidak akan berkekalan. Pengalaman ini sudah pasti menjadi satu kesan sejarah dalam diri anak-anak, tetapi ia juga bukan satu-satunya kesan sejarah dalam hidup mereka.

Ada banyak lagi peristiwa atau kesan-kesan yang lebih dahsyat yang dilalui oleh sebagian anak-anak dalam kehidupan mereka, umpamanya keganasan, pengabaian yang berterusan, kejadian atau peristiwa yang mengerikan, kematian orang tua dan sebagainya, ini semua dapat mengakibatkan kesan-kesan negatif yang lebih mendalam pada diri anak-anak. Hakikatnya setiap anak-anak itu mempunyai daya ketahanan yang kuat dalam menghadapi dan mengharungi suasana perpisahan, dan akan dapat meneruskan kehidupan mereka seperti anak-anak yang lain.

Maka sudah menjadi tanggung jawab pasangan yang berpisah untuk berusaha memastikan anak-anak mereka dapat diberikan bimbingan dan bantuan yang terbaik dalam mengharungi perpisahan tersebut, apajua keputusan yang mereka buat perlulah mengambil kira “paramount interest” atau kepentingan utama bagi kebajikan dan masadepan anak-anak tersebut, kedua-dua pihak perlu memberi tumpuan berhubung keutamaan anak-anak mereka dari kepentingan diri mereka sendiri, jika ini dapat dilakukan maka pada dasarnya mereka telah melakukan keadilan terhadap diri anak-anak itu, tetapi jika berlaku sebaliknya, maka sesungguhnya mereka telah mengkhianati amanah mereka sebagai orang tua.

Tuesday, July 21, 2015

Injustice and the Ideology of Cruelty (10)


The Implication of Cruelty and Influence of the Internet

The concept and traits of cruelty if allowed to spread freely without prevention will definitely result in complications in the lives of mankind, as an example if an individual has these cruel traits, they will adversely affect people in his life.


 If a husband has such cruel behavior and act with cruelty, his behavior will negatively affect his wife and children, then their household will be void of the feelings of love and compassion (sakinah and muwaddah wa rahmah), and if a leader is cruel, his people will suffer in misery.

Similarly  when people with power victimised weak individuals or a powerful nation intrude into a weaker nation.

Peace and prosperity that we yearn for will be lost when cruelty is allowed to take place as cruelty is then avenged with cruelty, abuse answered with abuse, ill feelings and jealousy supersedes all, mankind losing direction in building harmonious lives, giving rise to a culture of cruelty. This cruel culture automatically becomes part of human nature.  This is something that is

faced by many nations, where its people self-radicalised or is himself influenced by radical ideas without any guidance from a teacher.  This isn’t an extraordinary thing or phenomenon because it can happen to any individual, race, religion or nation as a result of the factors mentioned earlier. It becomes a phenomenon only with the availability of advanced technological instruments.

It is the role of ever advancing technology and mass media that shapes the thought of every individual as all kinds of information are spread in cyber space that can be obtained with just a click of the fingers (internet) and direct telecast from around the world.  All these events can be seen, as if they happen right in front of their very eyes.  This deeply affects the individual in evaluating his perspective of turbulent events happening in a borderless world.

Advanced information technology like this, shapes the thinking patterns of today’s younger generations, the effects of which can be seen from the survey called,` Survey of the Internet, Mental Health Issues (SIMHI) done by Crimes Against Children Research Center, University of New Hampshire, 126 Horton Social Science Center, Durham, with regards to the influence of the internet on youths.

50 http://www.answers.com/topic/radicalism
51Cruel Ideology: factors of cruel characteristics
52 http://www.unh.edu/ccrc/survey_internet_mental_health.html

 
 

It shows that the internet’s negative influence and impact very easily shape the thinking patterns of the young, as an example, where out of 1,504 cases studied more than 60% from this total (internet users), had wrongfully used the information gained, which affected their thoughts and their lives.

Similarly in the research done by the Pew Internet and American Life Institute, 26

.on the working paper titled, ` The Future of the Internet’, arranged by Susannah Fox, Associate Director, Janna Quitney Anderson, Elon University and Lee Raine, Director, have found that in the next ten years the internet influence will become wider, very important and will encompass every aspect of man’s life.

This can be seen from a research conducted by graduates of Nanyang Technological University (NTU) Singapore in 2000-2001 titled,` Singapore Internet Project’, which found at the time, there were almost 90% of students using this technology and many more among them who were addicted on internet usage, imagine then the impact being much worse, if the younger generation’s way of thinking is influenced by radical elements from the internet.

The Ideology of Cruelty and the Internet

Cruel ideologies and inhumanity will not spread without a teacher guiding and teaching these ideologies to an individual, but with the existence of this borderless technology, it is as if a person does not need a teacher anymore to teach and guide in a person’s way of thinking by advising on right and wrong, prohibited and permissible, because there already is an alternative that takes the place of a guide to colour the life the person wants. For people like this, learning from a teacher is just a formality that doesn’t have a deep educational impact on their souls.

 

53 http://www.pewinternet.org/pdfs/PIP_Future_of_Internet.pdf
54http://www.ntu.edu.sg/sci/research/pdf/2000StudentDetailedFindings.pdf
56http://cyberita.asia1.com.sg/singapura/story/0,3617,97990,00.html : Abdul Basheer: From social radical to religious radical, 12th Jun 2007

 57http://www.pvtr.org/pdf/commentaries/RSIS0852007.pdf : India in the face of global Jihad

 

 

 

 

It is not surprising that there are amongst youngsters, those who are influenced by information obtained from the internet, who then dare to carry out radical acts without guidance, because this technology already plays a role as teacher and guide and this instrument is enough in being a teacher that they use, to guide all their actions, called `self radicalism’, which is the trait of being indfluenced by radical concepts learned by  himself through information sources from the internet.

The existence of internet technology has also made it easy for the trait of self radicalism and the cruel ideology to spread swiftly and conveniently within Islam’s general public who may not have enough religious knowledge, although they may have a good academic education, especially among the younger generation looking for religious truth, by using internet technology as part of their lives’ culture and guidance in seeking knowledge. As a result of ignorance of the basic foundations of religious knowledge that differentiate right from wrong, they get easily influenced by the concept of cruelty, which benefited certain groups in spreading their cruel ideologies to these weak groups who are seeking truth but are ignorant in differentiating laws underlined by Allah SWT, until they perform damning acts that deviates and cause them to be damned.

One of the reasons the ideology of cruelty and the concept of self radicalism spreads easily via the internet among the general public is the psychological approach used by these groups to broadcast their ideologies and their understanding by uploading videos of their struggles on the internet that gain sympathy for their causes. Weak individuals amongst the general public get trapped and gravitate toward views and opinions, cruel in nature. Being sympathetic and having an inclination towards extreme cruel acts are prohibited by Allah SWT as in this decree:

و لا تركنوآ إلى الذين ظلموا فتمسكم النار و ما لكم من دون الله من أوليآء ثم لا تنصرون

58http://id.wikipedia.org/wiki/Psikologi, meaning of psychology
59 surah Hud verse 113
60Al Quran and Its Translation, Surah Huud verse 113, meaning no. 740.

 

 

 

Which means: `And incline not to those who do wrong, or the fire will seize you; and ye have no protectors other than God, nor shall ye be helped.’

Being inclined towards cruel people means to interact with them as well as condone their deeds. It is permissible to interact without condoning their deeds, if it is for the sake of self defence. The conclusion that can be made from the above verse is, it is a major sin in Islam for anyone even if he only condones these cruel deeds, more sinful if he then also commits them, since acts of cruelty are against Islamic teachings and principles.

It is this combination of the concept of cruelty and the internet culture that has become a phenomenon why these cruel acts are being committed by various levels of society from many countries.  This is all the more apparent where there exist a society or state that is violated, where suffering and injustice committed upon its society and country can clearly be seen, through the influence of the internet. This easily heightens sympathetic emotions and brings to the fore feelings of wanting to help the downtrodden factions with whatever methods for reasons of upholding justice.

In the context of the nation of Singapore which is racially, culturally and religiously diverse, everyone has a responsibility to ensure that continuous peace and harmony is protected in the country. Every individual has a role to play in this task, irrespective of religious or cultural backgrounds of their races, Muslims being of no exception. Each individual is responsible to safeguard the peace and harmony of the nation by ensuring that the cruel ideology does not spread amongst the Muslim youths of this nation.

In reality the youths in this country are easily influenced by this concept and ideology because a majority of them do not receive a good education on the basic foundations and teachings of Islam. A survey showed that only 40% from amongst 108,000 youths from the ages of 5-17 receive a basic religious education. This clearly shows that more than 60,000 youths in that group have no opportunity to get a basic religious education to equip them in facing the threat of radical ideologies from the internet and mass media that will shape their way of thinking.

61Fighting Terrorism compiled by Abdul Halim bin Kader : Men on a mission, Battling JI belief, spreading truth, by Zakir Hussain, quoting : Love For Nation
62 http://www.todayonline.com/articles/207460print.asp

 

 

The awareness of this issue by regional society’s leaders had led to the organization of a conference titled, ` Progressive Islam and the State in Contemporary Muslim Societies, from 7-8th March 2006, where Islamic intellectuals from various nations present the working papers discussing progressive types of Islam and the characteristics of the current Muslim society in this multi racial nation. Many ideas, views and proposals were discussed in this seminar that was attended by many local and world leaders of various religions and backgrounds.

Since a long time ago, Islamic scholars and leaders had realized this problem and had given emphasis on the importance of instilling Islamic values in youths from when they are very young, as described by a Malay proverb,` Melentur buloh biar dari rebungnya’,  which means `Flexing bamboo while it’s still a shoot’. Various determined efforts by Islamic instituitions and bodies were and is being carried out  to ensure every youth has an opportunity to experience the basics of religious education. In reality, however, there are still a lot to be done to overcome this problem as the challenges are not only to teach religious basics but to also find the best ways, methods and approaches to ensure that the Islamic characteristic and identity instill in them corresponds accurately to the concept of a moderate society, which isn’t too conservative or too liberal.

 

This is as decreed by Allah SWT in Surah Al Baqarah, verse 143 which reads:

 

                و كذلك جعلناكم أمة وسطا لتكونوا شهدآء على الناس و يكون الرسل عليكم شهيدا

Which means :` Thus have we made of you an ummah (Islamic society) justly balanced that ye might be witnesses over the nations (deeds) and the Apostle (Muhammad SAW) a witness over yourselves.’ (your deeds)

63 http://www.ntu.edu.sg/rsis/publications/conference_reports/ProgressIslamConference06.pdf
64http://www.darulmakmur.org/articles,note.pdf, http://www.perdaus.org.sg/mgosh/data/ET/Overview-Pergas-Perdaus_.pdf,
  MUIS education plan

65 Al Baqarah ayat 143

66 http://ms.wikipedia.org/wiki/Liberalisme,http://www.i-andalus.com/artikel/Kertas Kerja Wacana.pdf

 

 

The Islamic society is encouraged to be a just society in all aspects in whatever actions to be taken. The characteristics of justice can exists and can only be produced upon instilling noble Islamic values, with Islamic scholars and the society working hand in hand and co-operate to shape an ideal Islamic community by suitably and accurately providing  a noble Islamic education. With this co-operation the teaching and way of thought of the society can be shaped based on a model that suits the situation and condition of that society.

Friday, July 17, 2015

Perayaan Eid 2015 Bersama Keluarga

 
My Qurratul 'Ayuun, Allahummaj alna lilmuttaqiina imama
 
Alhamdulillahi tahun ini dapat beraya dengan kesemua anak-anak, terasa hiba juga ayahda tidak bersama,
 
Bersama ayahda dan bonda isteri, semoga Allah swt memberikan mereka usia dan kesehatan yang berpanjangan dalam beribadat kepadaNya, amin.

Eidulfitri Sermon 17 July: DEVELOPING RESILIENCE AS MUSLIMS IN SINGAPORE


 
Eidulfitri Sermon

17 July 2015 / 1 Syawal 1436

DEVELOPING RESILIENCE AS MUSLIMS IN SINGAPORE




 
 
Eidulfitri Sermon

17 July 2015 / 1 Syawal 1436

DEVELOPING RESILIENCE AS MUSLIMS IN SINGAPORE
http://www.officeofthemufti.sg/khutbah.html


 





Tuesday, July 14, 2015

Saudara dan Sahabat ku,,,,


من رد عن عرض أخيه رد الله عن وجهه النار يوم القيامة

Dari Abi Darda r.a dari Nabi saw, bahwa beliau telah bersabda , yang bermaksud : “Barangsiapa memelihara kehormatan saudaranya, di hari akherat nanti Allah akan memelihara wajahnya dari (siksaan) api neraka” Riwayat Tirmizi –Hadis hassan

Perkataan saudara, sahabat, kawan, taulan, teman, rekan dan sebagainya mempunyai pengertian yang tersendiri dalam hidup seseorang. Gelaran seumpama ini sering diberikan kepada mereka yang dikenali, atau diberikan kepada siapa saja yang disukai, atau kita memberikan gelaran ini kepada mereka yang kita kenal atau yang kita sukai, tanpa kita memerhatikan implikasi berhubung amanah dan tanggong jawab, yang perlu kita laksanakan kepada mereka yang kita gelar sebagai saudara atau sahabat.  

Hadis diatas ini mempunyai pengertian yang mendalam kepada seseorang yang digelar  saudara atau sahabat. Gelaran ini tidak semudah yang diucapkan, kerana ia memiliki amanah dan tanggong jawab yang berat yang perlu dipikul bersama. Begitu penting sekali kedudukkan gelaran (saudara) ini, sehingga Rasulullah saw memberikan pertunjuk dan nasihatnya melalui hadis ini, iaitu apabila seseorang itu dapat memelihara kehormatan dan maruah saudaranya daripada dicemuh, difitnah dan dikeji, dengan bangkit dan menpertahankan kehormatan saudaranya melalui ucapan/tulisan atau kekuasaan yang dimilikinya, sehingga saudaranya terlindung dari cemuhan, kata fitnah dan keji, maka diakherat nanti wajahnya akan diperlihara oleh Allah swt dari api neraka.

Jika direnungkan hadis ini dengan saksama, pasti kita akan sedari bertapa beratnya  gelaran Saudara dan Sahabat yang perlu dipikul oleh seseorang itu, dan alangkah besarnya ganjaran yang Allah swt kurniakan kepada seseorang yang telah melaksanakan hak dan amanah saudara dan sahabatnya itu. Mempertahankan kehormatan saudara atau sahabat yang sedang dicemuh, difitnah atau dikeji bukan lah satu perkara yang mudah, lebih-lebih lagi jika seseorang itu terpaksa bangun dan bangkit dihadapan orang yang sedang mencemuh dan menfitnah saudaranya itu dan mencegahnya dari mengucapkan perkataan tersebut.

Inilah kekuatan dan perpanduan yang ingin dibina dikalangan umat Islam, ikatan persaudaraan yang merangkumi sifat kasih sayang, saling bantu membantu, tolong menolong, hormat menghormati dan tidak menzalimi atau menganiayai saudaranya yang lain, perpaduan yang berasaskan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah swt, yang mencerminkan kemurnian dan kesucian agama Islam, agama yang tidak membezakan bangsa dan warna kulit, manusia semua sama saja dalam pandangan Allah swt kecuali mereka yang benar-benar bertaqwa, firmanNya di surah Hujurat ayat 13:

إن أكرمكم عند الله أتقاكم

Yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa diantara kamu”

Oleh itu jika seseorang itu ingin memberikan gelaran ini (saudara) kepada seseorang, maka beliau perlu sedar akan amanah dan tanggong jawab yang perlu dipikulnya. Sesuatu gelaran itu sudah pasti mempunyai nilai dan kedudukan yang tersendiri, begitu juga dengan gelaran “Saudara” atau “Sahabat” ia juga mempunyai nilai dan ukuran yang tersendiri yang perlu dihargai dan dihormati, gelaran ini juga begitu tinggi nilainya di dalam ajaran Islam, sehingga Islam menjadikan ia sebagai salah satu ukuran dalam menentukan nilai dan ukuran keimanan seseorang, sepertimana sabda Nabi saw dalam sebuah hadisnya yang masyhur yang diriwayatkan oleh Abu Hamzah Anas ibn Malik r.a yang berbunyi :

لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه

“Seseorang kamu tidak benar-benar beriman sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri”  Riwayat Imam Bukhari dan Muslim

Hadis ini juga jelas menunjukkan kepada kita sekalian, akan pri pentingnya kita mengasihi dan mencintai saudara dan sahabat kita sepertimana kita mencintai diri kita sendiri, sebab itu tidak lah layak jika kita memberikan gelaran seumpama ini kepada seseorang yang kita kenal, tetapi tidak kita laksanakan amanah dan tanggong jawab kita kepadanya, kerana gelaran ini juga mempunyai ukuran keimanan seseorang, sejauhmana keimanan kita kepada Allah swt dapat diukur dengan sejauhmana pula kita menunjukkan sifat cinta dan kasih sayang kita kepada saudara dan sahabat kita tersebut. Ia juga mengambil pengertian akan hak saudara kita tersebut, iaitu sejauhmana kita ambil peduli kesenangan dan kesusahan yang mereka alami, dan apakah langkah dan peranan kita dalam menunjukkan keperdulian kita kepada mereka.

Sebagai orang yang beriman, yang menyakini bahwa Tiada Tuhan yang disembah kecuali Allah, Tuhan Yang Agong, Dia Yang Tunggal Yang Satu, tempat kita menyembah dan meminta, kita menyaksikan Tiada Tuhan kecuali Allah dan Nabi Muhammad saw itu adalah pesuruhNya, maka sebagai hambaNya, kita pasti sedar bahwa kita tidak mempunyai pilihan lain untuk menentukan siapakan saudara dan sahabat yang boleh kita jadikan pilihan, kerana Allah swt telah menegaskan dalam firmanNya di surah Al Hujurat ayat 10 yang berbunyi:

إنما المؤمنون إخوة فأصلحوا بين أخويكم واتقوا الله لعلكم ترحمون

Yang bermaksud: “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu, dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat”

Firman Allah swt ini memberikan penjelasan kepada hamba-hambaNya yang beriman, bahwasanya apa juga latar belakang seseorang itu, apa juga perbezaan yang terdapat diantara mereka, bangsa , bahasa dan negara, berlainan warna kulit atau kedudukan, segala perbezaan ini tidak boleh menjadi sebab untuk mereka bermusuhan, selagi mereka semua beriman kepada Allah swt dan RasulNya, dan menjadikan kitabullah dan sunnatul Rasul sebagai pedoman hidup mereka, maka mereka dilarang bermusuh-musuhan apalagi saling berbunuh-bunuhan diantara satu dengan lainnya.

Sudah menjadi sunatullah manusia pasti mempunyai persamaan dan perbezaan dalam sesuatu pendapat dan pandangannya, tetapi itu tidak semestinya membuat mereka sampai saling bermusuh-musuhan, saling benci menbenci, saling khianat mengkhianati, dan dengan sewenang-wenangnya melakukan pencemuhan, penghinaan, penganiayaan keatas mereka yang berbeza pendapat dengannya,  sehingga sanggup menumpahkan darah dan saling berbunuh bunuhan, lebih-lebih lagi jika keduanya masa mempunyai kepercayaan dan iktiqad yang satu dan melafazkan kalimah : “Tiada Tuhan Yang sembah kecuali Allah dan Muhammad itu adalah pesuruhNya”.

Allah swt telah memberikan peringatan dari firmanNya ini, iaitu selagi kamu semua beriman kepadaNya, kamu semua adalah bersaudara, kamu mempunyai amanah dan tanggong jawab diantara satu sama lain, kamu semua bertanggong jawab melaksanakan hak-hak saudara mu itu, maka apa juga perbezaan yang terdapat diantara kamu, jangan sampai perbezaan tersebut menimbulkan permusuhan dan kebencian, jika wujud titik-titik permusuhan dan kebencian diantara kamu, maka hendaklah kamu berusaha untuk mencari jalan perdamaian demi membina perpaduan dan ukhuwah dalam menanamkan sifat taqwallah, agar kamu sekalian dirahmati olehNya.

Memang pada hakikatnya bukan lah satu perkara yang mudah untuk mendamaikan dua golongan yang mempunyai pandangan dan pendapat yang jauh berbeza,  lebih-lebih lagi jika perbezaan itu merupakan fahaman yang telah diwarisi berkurun-kurun lamanya, sehingga ianya telah dibudayakan dan sebati dengan akal pikiran dan kehidupannya, maka sudah pasti apajua usaha untuk mencari jalan pendamaian akan menghadapi berbagai rintangan, tetapi jika mereka benar-benar beriman dan mempunyai jiwa dan hati yang ikhlas, demi mencari kebenaran dan keredaan Allah swt, Insyallah, Allah swt pasti akan membuka pintu hati mereka dengan pertunjuk taufik dan hidayahNya....Amin.

 

Wednesday, July 1, 2015

Injustice and the Ideology of Cruelty (9)


Prevention and Curbing Cruelty

Islam commands its followers to always strive to curb whatever type of cruelty that takes place and this is the responsibility of the believers, as to allow it to happen without prevention, is the weakest in belief (iman) of Allah SWT’s servant, Allah has given the title `Khaira Ummah’ (the best of peoples) to those who believe because they have the traits to prevent and curb all kinds of wrong doing, and the Islamic religion also encourages us to offer help to our brothers, whether he is a perpetrator or a victim, as related from Ubaidillah bin Abu Bakar bin Anas and Humaid Thawil that he heard Anas bin Malik r.a. said, the Prophet SAW said:

عن عبيد الله بن أبى بكر بن أنس و حميد الطويل سمع أنس بن مالك رضى الله عنه يقول قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : "انصر أخاك ظالما أو مظلوما"

 

 

Which means:` From Ubaidillah bin Abu Bakar bin Anas and Humaid Thawil that he heard Anas r.a. said:` Rasullullah SAW said:`Give assistance to your brother, whether he does cruel deeds or he is a person victimised’

In another `hadith’ related from Mu’tawir from Humaid from Anas r.a., he said, the Prophet SAW had said:

عن معتمر عن حميد عن أنس رضى الله عنه قال ,قال رسول الله صلى الله عليه و سلم: " انصر أخاك ظالما أو مظلوما" قالوا يا رسول الله هذا ننصره مظلوما فكيف ننصره ظالما, قال : "تأخذ فوق يديه"

Which means: `From Mu’tawir from Humaid from Anas r.a., he said: `Rasulullah SAW said: Give help to your brother, whether he is the person carrying out the cruel deeds or he is the one victimized, his comrades ask together, : `When he is amongst people who are victimized, we help him, but how do we help a person who does the cruel deeds?’ The Prophet then said : `We lift both his hands’.

The above `hadith’ gives us guidance as to how we always strive to help not just our brothers who are victims but also those who carry out cruel acts, that it is mandatory (wajib) for us to prevent him from continuing to do cruel acts, by preventing him by using our strength, (to the best of our ability), or with our speech or by reporting the act to the authority that can stop the cruel acts they do.