Monday, March 20, 2017

Hari Akherat (4)


Percaya Hari Akherat Sebagai Prinsip Agama

Hanya dengan beragama barulah kekacauan fikiran kerana falsafah dapat diselesaikan, fikiran bagaimana pun menjalarnya, mesti ada perhentian, dengan falsafah saja tidaklah orang akan mendapat kepuasan, sebab endaran falsafah adalah pada fikiran, dan aliran agama adalah pada iradat (kemahuan) dan rasa (gevoel) dan hidup adalah gabungan daripada ketiganya.

Apabila kita telah masuk kedalam linkungan agama, walau agama yang mana jua pun kita mesti bertemu dengan kepercayaan kepada hari akherat, agama Mesir kuno mempercayai bahwa dibelakang hidup sekarang ini ada hidup lagi, kepercayaan inilah yang menimbulkan kepandaian membuat “mummie” supaya tahan pada hikmah mereka badan kasar ini menerima yang akan datang itu, dan berjumpa kembali dengan nyawanya, kepercayaan Tiongkoh kuno pun demikian pula, kepercayaan hidup yang pada mulanya mengakui reincarnation (Perulangan hidup) mengakui juga bahwa kesudahannya ruh manusia akan kembali kedalam Braman kesatuan sekali, dan kepercayaan agama Budha kepada Nirwana setelah melalui berbagai bagai sengsara.

Agama Islam, Yahudi dan Nasrani adalah satu rumpun, iaitu agama Tauhid (Monotheisme) ketiga agama ini mempercayai atau mempunyai dasar kepercayaan kepada hari kiamat.

Bilamana telah diterima kepercayaan kepada Tuhan Maha Pengatur Alam dengan sendirinya haruslah percaya kepada orang yang diberinya wahyu iaitu Nabi dan rasul dan seluruh Nabi itu, 124,000 Nabi dan 313 Rasul, sama seruannya tentang ada hidup dibelakang hidup ini.

Sebab itu maka kepercayaan kepada hari akherat adalah agama, tidak percaya kepada hari akherat ertinya tidak beragama, kepercayaan dalam agama adalah kepercayaan dalam keseluruhan, meninggalkan kepercayaan kepada hari akherat, haruslah meremuk seluruh kepercayaan, iaitu tidak percaya kepada Tuhan, ertinya tidak ada kepercayaan sama sekali.

Bahkah meskipun terdapat banyak perbezaan diantara agama-agama, terutama didalam upacara mengerjakan bakti dan ibadat namun didalam kepercayaan kepada adanya Allah dan adanya hidup sesudah mati seluruh agama dipandang adalah satu, tujuan seluruh agama adalah satu iaitu mempercayai Allah dan mempercayai hari kiamat.

Tuhan Berfirman:

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman (percayaan) dan orang orang yang beragama Yahudi dan Nasrani dan agama Sabiin, siapa yang percaya dengan Allah dan hari yang akhir, dan mengerjakan amalan yang soleh, maka bagi mereka itu pahala disisi Tuhan, dan tidaklah ada ketakutan atas mereka dan tidak pula mereka itu akan berduka cita” Al Baqarah ayat 62.

Alangkah luas pandangan yang ditanamkan Tuhan dengan perantaraan NabiNya kepada umat manusia didalam ayat ini. Tujuan seluruh keagamaan hanyalah satu, iaitu “Percaya ada Allah dan Hari kemudian”, diiringi dengan bukti yaitu berbuat baik, beramal soleh, adapun nama agama yang dipeluk meskipun berlain lain ada Yahudi, ada Nasrani, ada Sabiin dan Islam, itu semuanya hanya kulit belaka, sebab manusia kadang kadang tertidur memonopoli agama tuhan menjadi hak bagi suatu golongan, pada hal inti sari seluruh agama itu ialah kesatuan kepercayaan, bagaimana juapun manusia mempersempit pandangan didalam hidup, nanum manusia tidaklah dapat memungkiri bahawasanya manusia yang berbakti didalam memeluk setiap agama, akan mendapat darajat dan martabat yang tinggi kerana tingginya mutu kepercayaan kepada Tuhan Allah dan Hari Kemudian. Bagaimana pun kadang-kadang sempitnya pandangan hidup manusia, mereka tidak dapat memungkiri bahwa diseluruh agama itu ada orang yang berbuat baik dan beramal soleh, baik dia yahudi, atau Nasrani atau Sabiin dan apatah lagi Islam (timbul pertanyaan dari beberapa peminat, bahwa kalau Islam membuka pintu seluas itu, sehingga orang Yahudi, Nasrani dan Sabiin pun akan diberi ganjaran dan tidak merasa takut didalam hidupnya, jika dia percaya kepada Allah dan Hari Akherat, , dan suka pula berbuat kebajikan, apakah lagi kelebihan kita sebagai orang Islam? Dan bukankah ini meyebabkan orang mudah sahaja pindah keagama lain?,  kemusykilan itu tidaklah akan timbul jika seseorang muslim berfikir dengan tenang dan taat dalam linkungan agamanya, bila dia membaca ayat ini nescaya dia akan berkata dalam hatinya “sedangkan orang Yahudi, Nasrani dan sabiin lagi dijamin oleh Tuhan akan diberi ganjaran dan akan merasa ketenteraman jiwa, lantaran percaya kepada Allah dan Hari Akherat, lagi berbuat kebajikan, betapa lagi saya sebagai seorang muslim yang beriman? Lantaran itu tidaklah dia akan mudah pindah agama, melainkan dia akan berusaha mempertinggi mutu imannya didalam Islam, sehingga mendapat benar-benar kepercayaannya kepada Allah dan Hari Akherat dan diperbanyakkannya amalannya yang soleh-pengarang)

Dan kepercayaan kepada Allah dan hari Akherat, hanyalah didapati kerana menyerahkan diri dengan rela hati kepada Ilahi, penyerahan hati dengan rela kepada Ilahi dalam bahasa arabnya ialah “Islam”.

No comments: