فاستطعموني أطعمكم، يا عبادي، كلكم عار
إلا من كسوته فاستكسوني أكسكم، يا عبادي، إنكم تخطئون بالليل والنهار وأنا أغفر
الذنوب جميعا فاستغفروني أغفر لكم، يا عبادي، إنكم لن تبلغوا ضري فتضروني، ولن
تبلغوا نفعي فتنفعوني[1].
Yang
bermaksud: “Dari Abu Dzar Al-Ghafiri r.a, dari
Nabi SAW yang meriwayatkan dari Tuhannya Allah Azzawajalla, bahawasanya
Tuhannya telah berkata: "Wahai hamba-hambaKu! Sesungguhnya aku telah mengharamkan
sifat zalim (penganiayaan) atas diriKu, dan Aku jadikan haram di antara
sesama kamu, maka janganlah kamu zalim menzalimi aniaya-menganiayai,
Wahai hamba-hambaKu! Kamu sekelian
sesat, kecuali siapa yang telah Aku berikan hidayat kepadanya. Maka hendaklah
kamu minta hidayat daripadaKu, nescaya Aku akan memberi hidayat itu kepadamu
Wahai hamba-hambaku! Sekelian kamu
lapar kecuali siapa yang telah Aku berikan makanan kepadanya, maka hendaklah
kamu sekelain meminta makan daripadaKu, nescaya Aku akan beri kamu makan.
Wahai hamba-hambaku! Sekelian kamu
bertelanjangan, kecuali sesiapa yang aku berikan pakaian, maka mintalah pakaian
daripadaKu.
Wahai hamba-hambaku! Sekelian kamu
membuat kesalahan pada waktu malam dan siang dan Akulah yang sahaja yang
mengampunkan segala dosa, Maka mintalah keampunan daripadaKu, nescaya Aku akan
mengampunkan segala dosa-dosa kamu.
Wahai hamba-hambaku! Kamu sekelian tidak mampu merancang sesuatu mudharat untuk memudharatkan Aku, dan kamu tidak mampu merancang sesuatu menafaat untuk memenafaatkan Aku.
Wahai hamba-hambaku! Kamu sekelian tidak mampu merancang sesuatu mudharat untuk memudharatkan Aku, dan kamu tidak mampu merancang sesuatu menafaat untuk memenafaatkan Aku.
Wahai hamba-hambaku! Jika sekiranya
orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang terkemudian di antara kamu
bersatu, samada dari jenis manusia atau jin, semuanya bertaqwa seperti taqwanya
hati seorang manusia di antara kamu, nescaya yang demikian itu tidak akan
menambahkan barang sedikit pun pada kerajaanKu.
Wahai hamba-hambaku! Jika sekiranya orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang terkemudian di antara kamu bersatu, samada dari jenis manusia atau jin, semuanya berhati jahat seperti jahatnya hati seorang manusia di antara kamu, nescaya yang demikian itu tidak akan mengurangkan barang yang sedikit pun pada kerajaanKu.
Wahai hamba-hambaku! Jika sekiranya orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang terkemudian di antara kamu bersatu, samada dari jenis manusia atau jin, semuanya berkumpul pada sebuah tanah lapang lalu masing-masing meminta padaKu, nescaya Aku akan memperkenankan kepada tiap-tiap seorang itu akan permintaannya, nescaya yang demikian tidak akan mengurangkan sedikit pun dari apa yang Aku miliki, melainkan seperti terkurangnya sebatang jarum yang jatuh ke dalam laut.
Wahai hamba-hambaku! Jika sekiranya orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang terkemudian di antara kamu bersatu, samada dari jenis manusia atau jin, semuanya berhati jahat seperti jahatnya hati seorang manusia di antara kamu, nescaya yang demikian itu tidak akan mengurangkan barang yang sedikit pun pada kerajaanKu.
Wahai hamba-hambaku! Jika sekiranya orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang terkemudian di antara kamu bersatu, samada dari jenis manusia atau jin, semuanya berkumpul pada sebuah tanah lapang lalu masing-masing meminta padaKu, nescaya Aku akan memperkenankan kepada tiap-tiap seorang itu akan permintaannya, nescaya yang demikian tidak akan mengurangkan sedikit pun dari apa yang Aku miliki, melainkan seperti terkurangnya sebatang jarum yang jatuh ke dalam laut.
Wahai hamba-hambaku! Sebenarnya
semua itu adalah amalan-amalan kamu yang Aku catitkan bagi kamu sekelian, kelak
di kemudian hari akan Aku balas atas tiap-tiap satu daripadanya. Oleh itu,
barangsiapa menerima kebaikan hendaklah ia memuji Allah dan barangsiapa yang
menerima sebaliknya janganlah ia mencela kecuali dirinya sendiri. "
Firman Allah swt dan hadis qudsi di atas ini menegaskan bahwa Allah
swt tidak pernah berlaku zalim keatas mahklukNya, dan Allah swt juga melarang
setiap hamba-hambaNya daripada melakukan perbuatan yang zalim di antara sesama
mahkluk, sehingga Allah swt mengharamkan sifat ini menjadi salah satu dari
sifat-sifatNya yang mulia. Allah swt tidak akan melakukan kezaliman terhadap
manusia, tidak kira apajua latar belakang manusia tersebut, apakah mereka
beriman atau tidak kepadaNya, apakah mereka kufur atau syirik kepadaNya, hatta
manusia yang bersifat zalim sekalipun tidak akan Allah swt balas dengan kezaliman
keatas mereka, kerana sifat ini bertentangan dengan zat Allah swt yang Maha
Agong.
Jika Allah swt melarang manusia dari memiliki sifat zalim, sudah
pasti Allah swt menginginkan agar manusia memiliki sifat yang berlawanan dengan
sifat tersebut, sifat yang dimaksudkan ini adalah sifat ihsan, penyantun,
penyayang, rahmat, mencintai, berkasih sayang, saling menghormati, berlaku
adil, berbuat baik dan sebagainya, inilah sifat yang diajarkan oleh agama Islam
dan inilah yang perlu disemai dan dipupuk oleh mereka yang beriman kepada Allah
swt dan yang mengharapkan keredaanNya di akherat nanti.
Pengertian dan Sifat Kezaliman
Ajaran Islam juga menekankan
bahwa perbuatan zalim ini bukan hanya di kategorikan kepada
perbuatan-perbuatan yang berbentuk zahiriah atau bersifat fisikal sahaja,
sebagai contoh pembunuhan ke atas orang-orang awam yang tidak bersalah, melakukan
kemusnahan dan kerosakan harta benda awam, melakukan tindakan kekerasan,
kekejaman, paksaan, pengaiayaan ke atas seseorang, tetapi sifat zalim ini juga boleh
berlaku jika seseorang mempunyai fahaman atau pemikiran ini didalam dirinya (hatinya),
umpamanya fahaman-fahaman yang merosakkan, sifat hasad, dengki, khianat, sombong,
takabbur, syirik dan sebagainya, ini semua termasuk dalam kategori zalim yang
ditegah oleh agama Islam. Ini bersesuaian dengan sabda Nabi saw yang berbunyi:
ألا
وإن في الجسد مضغة: إذا صلحت صلح الجسد كله، وإذا فسدت فسد الجسد كله، ألا وهي
القلب
Yang Bermaksud: "Ketahuilah, sesungguhnya di dalam diri ada
segumpal daging, sekiranya daging itu baik, maka baiklah seluruh tubuh, dan
sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh tubuh, ketahuilah segumpal daging itu
adalah hati."[2]
Jika kita rujuk asal kata kalimah zalim di dalam bahasa Arab, kalimah
ini berasal dari kata kerja[3]
:
ظلم
: يظلم : ظلما = ظلمه
Yang membawa erti:
Dia yang melakukan aniaya atau dia yang melakukan perbuatan zalim.
Dari asal
perkataan sifat zalim ini dapat juga diambil kesimpulan bahwa sifat zalim ini
boleh berlaku dengan dua cara, yang pertama ia boleh berlaku ke atas diri
seseorang itu sendiri, iaitu dia sendiri yang menzalimi dirinya dan kemudaratannya
kembali kepada dirinya sendiri, dan yang kedua pula dia melakukan sesuatu
perbuatan yang bersifat zalim yang mana kemudaratan dan kemusnahannya
ditimpakan keatas pihak lain, yang terpaksa menanggung segala akibat yang
dilakukan oleh penzalim tersebut.
Ciri-ciri
Kezaliman
Allah swt telah memberikan
berbagai contoh dan perumpamaan yang dapat digolongkan dalam kategori sifat
zalim, sifat ini secara tidak langsung mengambarkan pemikiran atau fahaman
golongan tersebut, sebagian dari contoh dan perumpamaan ini dapat dilihat di
dalam firman Allah swt di surah-surah berikut:
(1). Sifat Fasik
dan Mungkar:
Sebagaimana firman Allah swt disurah Al
Baqarah ayat 59 yang berbunyi:
" فبدت الذين ظلموا قولا غير الذي قيل لهم فأنزلنا على الذين
ظلموا رجزا من السمآء بما كانوا يفسقون"
Yang bermaksud: “Lalu
orang-orang yang zalim menggantikan perintah dengan (menunaikan) yang
tidak diperintahkan kepada mereka, sebab itu Kami timpakan atas orang-orang
zalim itu siksa dari langit, kerana mereka berbuat fasik”
Di ayat ini, Allah
swt mengolongkan orang-orang yang melakukan kefasikan, iaitu
perbuatan-perbuatan mungkar, kerosakan, kemusnahan atau perbuatan-perbuatan
dosa yang bertentangan dengan suruhan dan perintah-perintah Allah swt sebagai
orang-orang yang zalim
(2). Sifat Berdusta dan Melarang Dari Kebenaran
No comments:
Post a Comment