Thursday, April 23, 2015

Ideologi Zalim (9)


Dalam banyak hal, faktor-faktor di atas memainkan peranan penting dalam menpengaruhi tindak tanduk seseorang yang melakukan perbuatan-perbuatan yang berunsurkan kezaliman, baik dalam keadaan sedar atau tidak, atau disebabkan oleh agenda-agenda tertentu, sehingga tindakan yang dilakukan mereka lebih banyak mendatangkan kemudaratan daripada kebaikan, walaupun sesuatu tindakan itu dilakukan dengan berpandukan akal fikiran, tetapi kadang kala ia bertentangan dengan nilai-nilai murni kehidupan seorang insan kerana terdapat dorongan hawa nafsu dalam tindakan tersebut. Ini bersesuaian dengan peringatan yang difirmankan oleh Allah swt kepada manusia di surah Ar Rum ayat 41 yang berbunyi:

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ

Yang bermaksud: “Telah nampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan kerana perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka, sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)”.

 

Jika dikaji dan diamati kerosakan yang berlaku di laut dan di darat, hatta di angkasa bumi[1], banyak sekali sebab musabab belakunya kerosakan dan kemusnahan ini berpunca dari perbuatan-perbuatan manusia itu sendiri[2], iaitu berpunca dari tindak tanduk manusia yang hanya berlandaskan akal fikiran atau hawa nafsu tanpa berpandukan wahyu, sehingga mengakibatkan lebih banyak keburukan daripada kebaikan untuk diri mereka.

 

Firman Allah swt ini juga adalah sebagai amaran dan iktibar buat manusia, supaya mereka sedar dan insaf di atas segala kesalahan dan kesilapan yang telah mereka lakukan selama ini.Agar mereka kembali ke pangkal jalan dan bertaubat dari kesalahan-kesalahan yang telah dilakukan, dan seterusnya kembali memakmurkan bumi Allah swt dengan berpandukan nasihat dan ajaran Allah swt yang murni.

 

Menghukum Perbuatan Zalim

 

Setelah kejadian  911[3], sering pula terdengar gelaran teroris, radikal, pelampau, fundementalis atau dengan berbagai nama dan gelaran[4] yang dikaitkan dengan Islam, segala fitnah dan sifat-sifat berunsur kezaliman dilemparkan ke atas umat Islam atau golongan-golongan tertentu yang dituduh terlibat melakukan tindakan tersebut, atau lebel ini diberikan keatas golongan yang ingin memperjuangkan Islam atau mempertahankan hak-hak mereka dikeranakan mereka teraniaya atau tertindas, atau apajua tindakan yang mungkin dilakukan, ini semua tidak bermakna agama Islam membenarkan sebarang tindakan yang bersifat zalim, hakikatnya tiada ulama’ Islam yang mengatakan peristiwa yang berlaku (911) adalah wajar disisi agama Islam, malahan ramai ulama[5] dan pemimpin Islam yang kehadapan untuk mengutuk perbuatan tersebut, Islam tidak pernah meredai sesuatu perbuatan zalim walaupun sebesar zarrah[6] .

Terdengar pula kalimah “Crusade[7] sebagai slogan yang dilaungkan[8] dalam memerang golongan yang dikatakan terroris, yang secara tidak langsung memalitkan semua umat Islam di dalam permasalahan yang sedang berlaku, kalimah ini menimbulkan banyak salah tanggap dikalangan pemimpin-pemimpin dunia sehingga slogan ini ditukar kepada “War on Terrorism[9](Perang Melawan Terroris) atau “War on Terror[10]. Dan begitu juga kalimah 'You are either with us or against us'[11] yang membawa maksud: “(Apakah) kamu bersama kami atau menentang kami”, kalimah seumpama ini membuat masyarakat dunia berbelah bagi dalam menanggani unsur-unsur kezaliman yang berlaku[12].


 

Bukanlah suatu perkara yang mudah untuk menuduh seseorang itu telah melakukan suatu kezaliman atau memberikan gelaran yang serupa[13] keatas sesuatu golongan, jika perbuatan (yang bersifat zalim) itu tidak nampak siapa perlakunya, melainkan jika perlaku tersebut yang membuat pengakuan di atas perbuatannya itu, atau pihak yang dituduh telah dihadapkan ke muka pengadilan dan telah sabit segala kesalahannya.

 

Jika ada pihak yang menuduh mengambil tindakan serupa atas alasan mereka telah dizalimi, iaitu melakukan tindakan zalim terhadap golongan tertentu atau ke atas sebuah Negara yang berdaulat, sehingga mengakibatkan banyak kemusnahan harta benda, kematian dan kehilangan jiwa, kesengsaraan hidup dan keadaan huru hara, maka perbuatan seumpama inilah yang dilarang dan dibenci oleh Allah swt, sebagaimana firmanNya di surah Ali Imran ayat 57 yang berbunyi:

و أما الذين ء امنوا و عملوا الصالحات فيوفيهم أجورهم و الله لا يحب الظالمين

Yang bermaksud: “Adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal yang sholeh, maka Allah akan memberikan kepada mereka dengan sempurna pahala amalan-amalan mereka, dan Allah tidak menyukai orang-orang yang zalim

 

Begitu juga sebagaimana Sabda Nabi saw yang bermaksud:

وجعلته بينكم محرما فلا تظالموا

Yang bermaksud: “Dan Aku (Allah) telah menjadikan sifat zalim (aniaya) ini haram buat diri kamu dan janganlah kami saling zalim menzalimi (diantara satu dengan lain)”.[14]

 

Islam melarang bertindak dan menjatuhkan hukum mengikut pendapat pribadi sahaja, mengikut emosi atau bertindak sebagai hakim dalam menentukan sesuatu kesalahan dan hukuman ke atas sesuatu pihak, peringatan ini disabdakan oleh Nabi saw sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Buraidah yang bermaksud:

 

“Di akhirat kelak hakim-hakim akan dibahagikan dalam tiga bahagian, yang pertama akan dimasukkan ke syurga dan yang dua lagi dimasukkan ke dalam neraka, Hakim yang masuk syurga itu mengetahui akan kebenaran dan menjatuhkan hukuman dengan adil, Bagi hakim yang mengerti kebenaran tetapi zalim maka ia akan dimasukkan ke neraka. Demikian juga hakim yang menjatuhkan ke atas manusia berdasarkan kejahilannya (ignorance) berada di dalam neraka”[15]

 

Jika seorang hakim yang bertauliah dan diamanahkan memikul tugas ini telah diberikan peringatan oleh Nabi saw dengan begitu keras sekali, bayangkan jika seseorang yang tidak berkelayakkan ingin bertindak sebagai seorang hakim lalu membuat keputusan dan menjatuhkan hukuman mengikut pendapat dan pandangan pribadinya, sudah pasti ancaman dan balasan di sisi Allah swt lebih berat lagi ke atas dirinya. Peringatan ini yang telah difirmankan oleh Allah swt kepada RasulNya di surah An Nisa’ ayat 105 yang berbunyi:

إناأنزلنا إليك الكتاب بالحق لتحكم بين الناس بمآأراك الله و لا تكن للخائنين خصيما

Yang bermaksud: “Sesungguhnya Kami (Allah) menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Al Quran dengan membawa kebenaran, supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah tunjukkan kepadamu melalui wahyuNya, dan janganlah engkau menjadi pembela bagi orang-orang yang khianat”

 

Larangan mengambil tindakan atau menjatuhkan sesuatu hukum tanpa berdasarkan perundangan yang adil bukan hanya suatu kesalahan disisi perundangan Islam, tetapi juga di dalam setiap agama dan perundangan hukum di dunia ini, sehingga terdapat satu perkataan yang masyhur dalam hukum perundangan yang mengatakan:  “Seseorang itu di anggap tidak bersalah kecuali setelah sabit kesalahannya” atau di dalam bahasa Inggeris berbunyi: innocent until proved guilty”[16], dapat dibayangkan jika tuduhan ini (melakukan perbuatan zalim) ditujukan bukan hanya kepada sesuatu puak atau golongan tertentu saja, tetapi terhadap sebuah agama, sudah pasti kesan dan implikasinya tidak ada penghujungnya.

 

Tiada pihak berhak menjatuhkan hukuman dan melaksanakan hukuman tersebut tanpa melalui proses perundangan yang adil, jika proses keadilan diabaikan dan tidak dilaksanakan sebagaimana yang telah ditetapkan, sudah pasti akan mengakibatkan keadaan yang lebih huru hara, manusia akan bertindak berpandukan hukum rimba, dimana kekuasaan hanya berdasarkan kekuatan, tiada lagi slogan keadilan, hilang pula perasaan ihsan dan keamanan dalam kehidupan manusia. Timbul pula perasaan sangsi, permusuhan, kebencian dan saling jatuh menjatuhkan diantara satu dengan lain, sifat ini wujud demi untuk mendapatkan kekuasaan dan pengaruh, ia bertentangan dengan ajaran Islam dan nilai-nilai murni fitrah manusia, kerana di dalam Islam tiada jalan pintas untuk manusia mencapai kemakmuran hidup kerana matlamat tidak pernah menghalalkan cara.

 

Dalam abad dan tamadun dunia sekarang ini, setiap Negara sudah mempunyai undang-undang tersendiri dalam melaksanakan keadilan dan perundangannya, sudah dibentuk Mahkamah Keadilan Antarabangsa[17] atau ICJ ( International Court of Justice ), dan sudah wujud PBB atau Badan Bangsa-bangsa Bersatu[18] (United Nation) yang mana tujuan dan matlamat Pertubuhan ini adalah untuk menjaga keamanan dan kesejahteraan Dunia[19], dan memastikan tiada Negara atau individu terkecuali daripada mendapat keadilan, charter ini telah berkuat kuasa semenjak 24th Oktober 1945[20] ke atas setiap Negara yang berdaulat.

 

Setiap Negara perlu akur dengan ketentuan dasar-dasar ini, jika tujuan dan matlamat dasar terdirinya Badan ini atau dasar sesuatu hukum tidak dilaksanakan dengan adil dan saksama, maka tidak hairanlah jika sifat dan fahaman ini (sifat kezaliman) akan terus berkembang dan tumbuh subur dengan tertanamnya bibit-bibit fahaman zalim, bukan hanya dalam diri individu, golongan, bangsa, agama malahan juga dalam sesebuah Negara, sehingga mengakibatkan keadaan bertambah huru hara, manusia akan senantiasa hidup dalam ketakutan dan punah segala kedamaian  dan kemakmuran yang diimpikan.

 

Ancaman Dan Balasan Allah Keatas Orang Yang Zalim

 

Bebagai ancaman telah Allah swt nyatakan di dalam Al Quran terhadap mereka-mereka yang melakukan kezaliman, sebagian daripada ancaman ini terdapat di dalam firman Allah swt di surah Ibrahim ayat 42 hingga 47 yang berbunyi :

"و لا تحسبن الله غافلا عما يعمل الظالمون إنما يؤخرهم ليوم تشخص فيه الأبصار مهطعين مقنعى رؤسهم لا يرتد إليهم طرفهم و أفئدتهم هواء و أنذر الناس يوم يأتيهم العذاب فيقول الذين ظلموا ربنا أخرنا إلى أجل قريب نجب دعوتك و نتبع الرسل أو لم تكونوا أقسمتم من قبل مالكم من زوال و سكنتم فى مساكن الذين ظلموا أنفسهم و تبين لكم كيف فعلنا بهم و ضربنا لكم الأمثال و قد مكروا مكرهم و عند الله مكرهم و إن كان مكرهم لتزول منه الجبال فلا تحسبن الله مخلف وعده رسله إن الله عزيز ذوا نتقام"
Yang bermaksud: “Dan janganlah sekali-kali kamu (Muhammad) mengira, bahwa Allah lalai dari apa yang diperbuat oleh orang-orang yang zalim. Sesungguhnya Allah memberi tangguh kepada mereka sampai hari yang pada waktu itu mata (mereka)


[2] http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_depth/7010522.stm : Man causing climate change - poll
[3] abid
[5] http://www.islamonline.net/English/News/2001-09/12/article25.shtml : Sheikh Yusuf Al-Qaradawi Condemns Attacks Against Civilians: Forbidden in Islam dan fatwa-fatwa yang dikumpulkan oleh Ust Haniff dalam bukunya Unlicensed to kill.
 
[6] surah An Nisaa ayat 40
[7] Crusade : perang salib, mengambil bahagian dalam perang salib : kamus Terjemahan Inggeris-Melayu
[8] http://www.csmonitor.com/2001/0919/p12s2-woeu.html : Europe cringes at Bush 'crusade' against terrorists, http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/1547561.stm
[9] http://en.wikipedia.org/wiki/War_on_Terrorism
[10] http://en.wikipedia.org/wiki/War_on_Terror
[11] http://archives.cnn.com/2001/US/11/06/gen.attack.on.terror/
[13] Gelaran radikal, ektremis, pelampau, terrorism, fundementalis dan sebagainya
[14] abid
[15] Sunan Abu Daud dan Ibn Majah rujukan buku Etika Hakim dan Peguam : Penyunting Abdul Monir Yaacob
http://en.wikipedia.org/wiki/Innocent_until_proven_guilty
[17] http://ms.wikipedia.org/wiki/Mahkamah_Keadilan_Antarabangsa
[18] http://www.un.org/aboutun/charter/index.html
[19] http://www.un.org/aboutun/charter/index.html , Purposes and Principles , Article 1 and 2
[20] Rujuk, Charter of the United Nation Introductory Note

No comments: