Thursday, April 23, 2015

ideologi Zalim (7)


beriman.Apa jua bentuk gelaran, lebel atau nama yang diberikan, jika ia mengandungi unsur-unsur kezaliman yang ditegah oleh Islam, maka sifat tersebut dilarang oleh Islam dan menjadi tanggong jawab penganutnya untuk mencegah, menghindari dan menjauhkan diri dari perbuatan-perbuatan tersebut.

 

Larangan Bertindak Zalim Dan Kewajipan Mencegahnya

 

Telah jelas dari firman-firman Allah swt dan sabda Nabi saw sebelumnya, yang melarang umat Islam dari melakukan apajua bentuk kezaliman di muka bumi ini, tetapi sayangnya terdapat sebagian umat Islam yang bertindak melakukan perbuatan-perbuatan yang bersifat zalim atas alasan agama Islam membenarkan perbuatan tersebut, atau disebabkan mereka dizalimi atau telah dianiayai lebih dahulu oleh golongan-golongan yang tertentu.

 

Disebabkan mereka dizalimi, mereka pun melakukan tindakan yang serupa mengikuti cara golongan-golongan yang telah menzalimi diri mereka, jika mereka diperlakukan dengan kekerasan maka mereka pun akan bertindak melakukan kekerasan yang serupa, atau apabila mereka diperlakukan dengan kekejaman, kerosakan dan kemusnahan, maka mereka juga akan melakukan tindakan yang serupa malah lebih kejam lagi dari apa yang telah mereka rasai, demi untuk membalas dendam dan melepaskan kebencian mereka terhadap golongan yang menzalimi diri mereka.

 

Alasan membenarkan perbuatan-perbuatan yang bersifat zalim ini menjadi semakin rumit, apabila ada pihak tertentu menjustifikasikan tindakan mereka dengan menyandarkan hujah-hujah mereka dengan mengunakan dalil-dalil yang mereka datangkan dari Al Quran dan Sunnah, dengan dalil-dalil ini mereka membenarkan perbuatan mereka di sisi agama, sehingga timbul lah pandangan-pandangan yang berbeza, dimana disatu sudut terdapat dikalangan mereka yang memperbolehkan tindakan tersebut, sepertimana pengeboman bali[1] dan di sudut yang lain para alim ulama’[2] yang mengharamkan perbuatan-perbuatan mereka.

 

Islam melarang perbuatan zalim dibalas dengan kezaliman yang serupa, tetapi ini tidak bermakna agama Islam melarang seseorang yang dizalimi itu daripada mempertahankan hak-hak yang diizinkan di dalam syariat Islam[3], atau bertindak mengikuti lunas-lunas hukum[4] yang telah ditetapkan untuk membela dirinya[5], begitu juga dalam situasi dimana seseorang itu telah dizalimi atau di aniayai oleh satu pihak yang tertentu, ini tidak bermakna dia boleh bertindak dengan niat melakukan kezaliman serupa terhadap orang yang menzalimi dirinya atau terhadap masyarakat awam yang tidak berdosa..

 

Islam memberikan hak untuk seseorang mempertahankan dirinya (nyawa), agama, akal, maruah atau hartanya apabila merasakan salah satu dari lima perkara tersebut terancam, tetapi tindakannya hanya lah untuk mempertahankan haknya daripada dicerobohi oleh penzalim tersebut, tetapi dia tidak boleh melakukan tindak balas lebih daripada batas-batas yang telah ditetapkan, iaitu dengan melakukan perbuatan zalim keatas orang awam yang ditujukan kepada mereka yang menzaliminya, inilah keindahan agama Islam iaitu kezaliman tidak dibalas dengan kezaliman.

 

Ketegasan dan larangan ini dapat dilihat di dalam firman Allah swt di surah Al Baqarah ayat 190 yang berbunyi:

"و قاتلوا فى سبيل الله الذين يقاتلونكم و لا تعتدوا إن الله لا يحب المعتدين"

"Dan perangilah di jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu, (tetapi) janganlah kamu melampaui batas, karena sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas”

 

Ayat di atas ini menegaskan bahawa perintah berjihad atau berperang diizinkan oleh Allah swt kepada hambaNya apabila musuh telah terlebih dahulu memulakan peperangan atau yang lebih dahulu melakukan penganiayaan, perintah berperang terhadap musuh hanya lah tindakan untuk mempertahankan diri daripada dizalimi atau dianiayai dan Allah swt melarang hamba-hambaNya dari bertindak melampaui batas. Ini juga tidak bererti umat Islam hanya membuat persiapan untuk berjihad pada saat-saat terakhir apabila musuh telah menyerang mereka, persiapan untuk bersiap siaga senantiasa dituntut ke atas umat Islam, sebagaiman firman Allah swt di surah Al Anfal ayat 60 yang berbunyi:

"و أعدوا لهم مااستطعتم من قوة و من رباط الخيل ترهبون به عدو الله و عدوكم و ءاخرين من دونهم لا تعلمونهم الله يعلمهم و ما تنفقوا من شيء فى سبيل الله يوف إليكم و أنتم لا تظلمون"

Yang bermaksud: “Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang (yang dengan persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah, musuhmu dan orang-orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya, sedang Allah mengetahuinya, apa saja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah niscaya akan dibalas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya (dirugikan)”

 

Begitu juga di dalam hadis qudsi yang telah di sabdakan oleh junjungan Nabi Muhammad saw, yang melarang umat Islam daripada melakukan sebarang bentuk kezaliman di antara manusia sebagaimana sabdanya:

وعن أبي ذر الغفاري -رضي الله عنه- قال عن رسول الله -صلى الله عليه وسلم- فيما يرويه عن ربه -عز وجل-: يا عبادي، إني حرمت الظلم على نفسي وجعلته بينكم محرما فلا تظالموا
Yang bermaksud:  “Wahai hambaKu, sungguhnya Aku (Allah) telah mengharamkan sifat zalim (aniaya) keatas diri Ku (zat Allah) dan Aku (Allah) juga telah mengharamkan sifat


[1] Aku melawan teroris!, Abdul Aziz alias Imam Samudra alias Qudama, Beliau mendatangkan hujah membenarkan perbuatan-perbuatan zalim.
[2] Unlicensed To Kill: Countering Imam Samudera’s Justification For The Bali Bombing".Ustaz Haniff Hassan, dan kandungannya  fatwa para ulama’ seluruh dunia mengharamkan perbuatan zalim
[3] Maqaasid Syariah: Tujuan Syariah adalah untuk memelihara 5 perkara iaitu agama, nyawa, akal, maruah dan harta.
[4] Asy Syuura ayat 39 : “Dan (bagi) orang-orang yang apabila mereka diperlakukan dengan zalim mereka membela diri”
[5] Asy Syuura ayat 41 : “Dan sesungguhnya orang-orang yang membela diri sesudah teraniaya (dizalimi), tidak ada suatu dosapun atas mereka”

No comments: