Yang bermaksud: “Katakanlah:
Hai kaumku, berbuatlah sepenuh kemampuanmu, sesungguhnya akupun berbuat (pula),
kelak kamu akan mengetahui, siapakah (di antara kita) yang akan memperoleh
hasil yang baik dari dunia ini, Sesungguhnya, orang-orang yang zalim itu
tidak akan mendapat keberuntungan”
(6). Allah swt Melaknati Dan Tidak Mengampuni
Mereka Di Akherat
Firman Allah swt
di surah Al Mu’min ayat 52 yang berbunyi:
يوم
لا ينفع الظالمين معذرتهم و لهم اللعنة و لهم سوء الدار
Yang bermaksud: “(Yaitu)
hari yang tidak berguna bagi orang-orang zalim permintaan maafnya dan bagi
merekalah laknat dan bagi mereka tempat tinggal yang buruk”
Begitu juga dengan
firman Allh swt di surah Al A’raaf ayat 44 yang berbunyi:
فأذن
مؤذن بينهم أن لعنة الله على الظالمين
Yang bermaksud: “Kemudian
seorang penyeru (malaikat) mengumumkan di antara kedua golongan itu: “Kutukan
Allah ditimpakan kepada orang-orang yang zalim”
(7). Allah swt Tidak Memberi Pertunjuk Kepada
Mereka
Firman Allah swt
di surah Al An Aam ayat 144 berbunyi:
إن
الله لا يهدى القوم الظالمين
Yang bermaksud: “Sesungguhnya
Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim”
Ayat-ayat Allah
swt di atas ini semuanya menunjukkan sikap Allah swt terhadap golongan-golongan
yang melakukan kezaliman, mereka tidak mendapat tempat di sisi Allah swt baik
di dunia mahupun di akherat nanti, Allah swt tidak reda dengan cara kehidupan
mereka sehingga Allah swt bersikap keras dengan menunjukkan sifat benci, murka,
laknat keatas mereka, dan bagi mereka ancaman dan azab yang pedih disediakan di
akherat nanti di atas sifat dan tingkah laku zalim mereka sewaktu di dunia.
Walaupun pada
hakikatnya Allah swt mempunyai sikap yang keras terhadap orang-orang yang
zalim, tetapi itu tidak bermakna Allah swt tidak menerima taubat dan
pengampunan mereka jika mereka benar-benar ingin bertaubat dan kembali ke
pangkal jalan, kerana Allah swt Maha luas pengampunanNya, ini sebagaimana
firman Allah swt di surah Ar Ra’d ayat 6 yang berbunyi :
و
إن ربك لذو مغفرة للناس على ظلمهم و إن ربك لشديد العقاب
Yang bermaksud: “Sesungguhnya
Tuhanmu benar-benar mempunyai ampunan (yang luas) bagi manusia sekalipun
mereka zalim, dan sesungguhnya Tuhanmu benar-benar sangat keras siksaNya”
Di ayat ini Allah swt ingin menerangkan kepada hamba-hambaNya,
walaupun jika seseorang itu mempunyai sifat zalim dan melakukan
perbuatan-perbuatan yang zalim, tetapi jika mereka insaf dan bertaubat kepada
Allah swt diatas segala perbuatan-perbuatan mereka itu, nescaya Allah swt akan
tetap mengampuni dan menerima taubat mereka, kerana Allah swt Maha Luas
PengampunanNya.
Sifat Zalim, Radikal
Dan Ekstremis
Semenjak peristiwa
11 September 2001 (911)[1] banyak
sekali pengunaan kalimah Radikal, Ekstremis, Terroris, Pelampau dan sebagainya
dikaitkan keatas golongan-golongan yang tertentu, sehingga ada pihak yang
menyelitkan ciri-ciri atau sifat-sifat radikal dan ekstremis yang mengandung
unsur zalim ini sebagai sebagian dari fahaman dan ajaran Islam, iaitu pada hikmah
mereka Islam memang mengajar penganutnya sifat-sifat seumpama ini di dalam
ajarannya, tuduhan ini hanya menambahkan lagi salah faham yang sedia ada dan
permasalahan yang sedang berlaku[2].
Sifat ini
(radikal) jika dialih bahasa boleh membawa maksud radikal keseluruhan, pesalah
besar yang tidak disangka atau kesalahan utama[3],
dan jika dirujuk di http://en.wikipedia.org/wiki/Radicalism,
pengertian radikal ini sebagaimana dari asal katanya (bahasa Inggeris) boleh di
erti kepada berbagai pengertian yang berbeza, baik dari sudut mathematics (Ilmu Hisab), chemistry (Ilmu
Kimia), linguistics (Ilmu Bahasa), politics (Siasah Politik), commerce
(Perdagangan), slang(Bahasa basahan)[4].
Dalam banyak hal
gelaran radikal atau ekstremis[5]
(pelampau) diberikan oleh satu pihak keatas golongan yang tertentu, khususnya
dalam hal-hal yang berkaitan dengan idealogi atau siasah politik, yang mana pihak
yang melebelkan gelaran ini tidak dapat menerima fahaman, pendapat atau
perbuatan perbuatan golongan tertentu yang bertentangan dengan fahaman atau
pendapat mereka, atau kedua belah pihak mempunyai idealogi atau fahaman yang
jauh berbeza diantara satu sama lain, sehingga timbul tuduhan di antara mereka
dengan memberikan gelaran seumpama ini, dan ini juga tidak bermakna pihak yang menuduh
atau memberi gelaran sesuatu kelompok dengan gelaran radikal, ektremis,
terroris atau pelampau terkecuali dari sifat seumpama ini.
Perkataan radikal,
ekstremis, terroris atau pelampau yang digunakan untuk mengelarkan sesuatu
kumpulan merupakan perkataan sinonim[6], bagi
mengambarkan sikap dan perbuatan ganas yang lakukan oleh kumpulan tersebut, dan
ia banyak bersangkut paut dengan masalah hal ehwal siasah politik atau idealogi
yang mengalakkan keganasan dan kemusnahan, yang mana jika dilihat dan dikaji
akan sifat dan perbuatan ini tiada bezanya dengan sifat-sifat kezaliman yang diharamkan
oleh Allah swt di dalam firman-firmanNya sebelum ini.
Pada hakikatnya
apajua bentuk kezaliman yang dilakukan, apakah ia berupa kemusnahan, kerosakan,
penganiayaan, kekerasan, kekejaman dan kemungkaran yang dilakukan oleh manusia,
baik terhadap sesama manusia, terhadap mahkluk Allah, yang berupa haiwan,
tumbuh-tumbuhan atau apa jua yang terdapat di alam semesta ini merupakan perbuatan
yang diharamkan oleh Allah swt keatas hamba dan makhlukNya.
Begitu juga dengan
sifat atau sikap manusia yang engkar untuk mentaati dan menyakini kewujudan
Allah swt yang Esa, merupakan suatu bentuk perbuatan yang zalim, sebagaimana
firman Allah swt disurah Luqman ayat 13 yang berbunyi:
و
إذ قال لقمان لإبنه و هو يعظه يا بني لا تشرك بالله إن الشرك لظلم عظيم
Yang bermaksud: “Dan
(ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi pelajaran
kepadanya: “Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, sesungguhnya
mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar”
Jika diteliti dari
firman Allah swt diatas ini, ayat ini dengan jelas menunjukkan bahwa segala
bentuk keengkaran terhadap Zat Allah swt dan ayat-ayat suciNya merupakan suatu
bentuk kezaliman seorang manusia terhadap Penciptanya, tiada bentuk kezaliman
yang lebih besar yang telah dilakukan seseorang melainkan terhadap Khaliknya.
Sifat zalim yang telah
difirmankan oleh Allah swt dari ayat-ayat di atas ini, membawa maksud dan pengertian
yang lebih luas dari sifat radikal, ektremis atau terroris, bahkan ia juga
merangkumi bukan saja sifat-sifat yang berbentuk idealogi, siasah politik atau
perbuatan yang berbentuk kerosakan, kemusnahan, kekejaman dan sebagainya,
tetapi merangkumi setiap aspek kehidupan manusia dalam muamalat mereka sesama
manusia, makhluk atau alam semesta ini dan juga kepada sang Pencipta iaitu Khaliqnya.
[1] Peristiwa 911: Pada 11th Sep 2001, dua buah kapal
terbang merempuh bangunan WTC di New
York , Amerika Syarikat.
[2] http://www.ntu.edu.sg/rsis/publications/conference_reports/ProgressIslamConference06.pdf,
The meaning of Progressive Islam – Syed Hussein Alatas
[3] Kamus Terjemahan, Inggeris- Melayu. Susunan Ainon Mohd dan Abdullah
Hassan
[4] Rujuk : http://en.wikipedia.org/wiki/Radicalism
[5] Kamus Lengkap: ekstremis: pelampau, orang yang menuntut
pendapat-pendapat yang terlalu sangat.
[6] Sinonim: Kata-kata seerti
No comments:
Post a Comment