ini di antara kamu
sekalian, maka janganlah sekali-kali kamu berlaku zalim diantara satu sama
lainnya….”[1]
Islam mengalakkan
sifat Ihsan dalam apajua tindak tanduk atau perbuatan yang berkait rapat dalam
hubungan muamalat sesama manusia, iaitu dengan menzahirkan sifat hormat
menghormati, sifat belas dan kasih sayang sesama makluk Allah swt, dan jika
sesuatu tindakan tegas perlu diambil, ia hanya dilakukan atas dasar-dasar yang
diizinkan syara’ dan berlandaskan hukum-hukum Islam yang murni, bukan
berdasarkan hawa nafsu atau tindak balas dengan sebab dendam dan kebencian,
inilah perbezaan dasar yang menjadi ukur tara di antara perbuatan yang
diizinkan dan perbuatan yang dilarang di dalam Islam.
Islam melarang
penganutnya dari melakukan apajua bentuk kezaliman dan mengalakkan sifat ma’ruf
dan ihsan, Ini bersesuai dengan firman Allah swt di surah Ali Imran ayat 110
yang di khususkan kepada hamba-hambaNya yang berbunyi:
كنتم خير أمة أخرجت
للناس تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنكر وتؤمنون بالله
Yang bermaksud: “Kamu
adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang
ma’ruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah”
Begitu juga dengan
sabda Nabi Muhammad saw yang di riwayatkan dari Abu Sa’id Al Khudri yang berbunyi:
من رأى منكم منكراً
فليغيره بيده. فإن لم يستطع فبلسانه. فإن لم يستطع فبقلبه وذلك أضعف الإيمان
Yang bermaksud: Dari Abu Sa'id al-Khudri, ia berkata, "Saya
mendengar Rasulullah bersabda, 'Barang siapa di antara kalian melihat yang
mungkar (yang dilarang agama) hendaklah ia merubahnya dengan tangannya. Jika ia
tidak mampu, maka (hendaklah dia merubahnya) dengan lisannya. Jika ia tidak
mampu, maka (hendaklah dia merubahnya dengan hatinya, dan itulah
selemah-lemahnya iman." HR. Muslim.
Firman Allah dan
hadis di atas ini dengan jelas menunjukkan bahawa agama Islam melarang umatnya
daripada melakukan tindakan-tindakan yang berunsur kezaliman, kerana sifat ini
bertentangan dengan ajaran Islam dan tidak ada kaitannya sama sekali dengan
agama dan ajaran Islam, sebaliknya Islam memerintah kepada penganutnya agar
mencegah perbuatan ini dengan apajua kekuatan yang ia miliki dan seterusnya mengalakkan
perbuatan-perbuatan ma’ruf sesama manusia..
Faktor-Faktor Sifat
Kezaliman
Terdapat bebagai
sebab mengapa seseorang itu boleh terpengaruh dan terjebak dengan
perbuatan-perbuatan yang bersifat zalim, banyak faktor boleh menpengaruhi
seseorang untuk melakukan tindakan yang radikal atau ektremis yang membuahkan
perbuatan zalim, walaupun pada awalnya mungkin seseorang itu merupakan seorang
rakyat yang baik, taat kepada Negara dan undang-undangnya, tetapi boleh berubah
sifat dan sikapnya secara aggresif dengan tiba-tiba, sehingga melakukan
perbuatan yang bercanggah dengan sifat dan tabiat asalnya. Ini semua boleh
berlaku disebabkan faktor-faktor berikuti:
(1). Pengaruh
Media Massa dan Teknologi Internet
(2). Terpengaruh
dengan fahaman-fahaman dan idealogi pemikiran tertentu, sehingga merasakan tindakannya
itu adalah sah mengikut hukum.
(3). Sifat simpati ke atas golongan yang
dizalimi, sehingga bertindak dengan cara yang bertentangan dengan syara’.
(4). Kemarahan
dan kebencian yang wujud keatas golongan yang bermaha rajalela melakukan
bentuk-bentuk kezaliman.
(5). Keraguan dan perasaan sangsi mereka
terhadap pihak-pihak yang mempunyai agenda yang tertentu, yang bertindak berat
sebelah dan tidak berlaku adil dalam tindakan mereka.
(6). Kerana dalam situasi yang tertekan dan
terpaksa, maka mereka bertindak mengikut arahan dan keadaan yang tertentu.
(7). Terdapat tindakan-tindakan provokasi atau
konfrontasi yang dilakukan untuk menimbulkan kemarahan sesuatu pihak.
(8). Didorong oleh sifat emosi, disebab
ketidak adilan yang berlaku pada pandangannya.
(9). Kurang ilmu pengetahuan dalam bertindak,
walaupun mempunyai niat yang baik.
(10). Terpengaruh dengan keadaan yang berlaku
ditempat atau negara yang tertentu dimana beliau berada ketika itu, sehingga
merasakan tindakan tersebut boleh dilakukan ditempat beliau bermastuatin
sekarang.
(11).
Terpengaruh atau diperalatkan oleh pihak-pihak tertentu untuk melakukan
perbuatan zalim.
(12).
Difitnah atau dihukum sebelum menjalani sesuatu perbicaraan untuk membuktikan
kesalahannya, atau divonis (dijatuhkan hukum) di atas kesalahan yang tidak
dilakukannya.
(13). Di dorong oleh perasaan untuk membalas
dendam, marah atau kebencian yang wujud disebabkan oleh tindakan zalim yang telah
dilakukan ke atas dirinya atau ke atas orang yang ada kaitan dalam hidupnya.
(14). Disebabkan oleh siasah politik atau
idealogi yang menyimpang.
(15). Saling melakukan tuduhan di antara satu
dengan lain, bahwa pihak yang satu lagi yang melakukan kezaliman.
Faktor-faktor
diatas ini merupakan sebagian daripada sebab musabbab mengapa terdapat sebagian
masyarakat Islam bertindak melakukan tindakan-tindakan yang zalim dan
menjustifikasikannya dengan ajaran Islam, mereka merasakan berhak mengambil
tindakan tersebut, perkara ini berlaku apabila terdapat kekaburan dan kesamaran
dalam menentukan sesuatu hukum atau tindakan yang ingin diambil, apakah
tindakan yang ingin diambil bersesuai dengan hukum dan tidak bercanggah dengan
ajaran Islam, khususnya dalam menghadapi sesuatu isu yang berlaku.
No comments:
Post a Comment